maj 06, 2025

Esbjerg Havn udvider med 570.000 kvadratmeter

Udvidelse hjemmeside 1

Har du spørgsmål?

Karin rix hollander

Karin Rix Holländer

Direktionssekretær

Endnu en etape i udbygningen af Esbjerg Havn er færdiggjort. Udvidelsen skaber plads til 570.000 kvadratmeter yderligere på havnen og sikrer samtidigt, at der i fremtiden kan tage endnu større skibe ind.

Efter mere end 4 millioner kubikmeter sand og ler er blevet suget, flyttet og nyttiggjort, er den 5. etape af Esbjerg Havns udvidelse afsluttet. Over 570.000 kvadratmeter areal kan tages i brug i den østlige del af havnen og flytter dermed havnegrænsen helt hen til Vadehavet. Arealet svarer til 80 fodboldbaner. 

Når en af Danmarks absolut største havne kan udvide deres samlede areal med mere end 10 procent, er der tale om en markant milepæl, som endnu engang cementerer havnens position som et globalt knudepunkt.

”Esbjerg Havn har international betydning. Denne udvidelse er afgørende for, at vi i endnu højere grad kan løfte den grønne omstilling og sikre de bedste rammer for virksomhederne på havnen,” siger Dennis Jul Pedersen, direktør for Esbjerg Havn.

Og tre områder driver særskilt behovet for en udvidelse af havnen: udskibningen af offshore vind, etableringen af Danmarks første CO2-terminal og håndteringen af modulært gods har betydet, at mere areal har været nødvendigt.

Et markant skub på den grønne omstilling

Fire femtedele af den europæiske havvindskapacitet er udskibet fra Esbjerg Havn, svarende til mere end 27.5 GW vind. En markant præstation, som understreger havnens rolle i at gøre Europas grønne ambitioner til virkelighed.

Men de store ambitioner fortsætter. For over de næste fem år skal der installeres 13.5 GW havvind, som skal udskibes fra Esbjerg Havn. Det er resultatet af en lang række projekter, hovedsageligt fra Tyskland og England, som skal føres ud i livet.

Samtidigt skaber de nye arealer muligheden for, at der kan etableres Danmarks første CO2-terminal (CCS). Beslutningen om terminalen, som for nyligt blev truffet, skal sikre, at CO2 kan indfanges og lagres i undergrunden i Nordsøen. Når projektet står færdigt i slutningen af 2025, bliver det Europas første fuldskala CCS-anlæg.

Udvidelse hjemmeside 3

Flere personer fra Esbjerg Havn der med et glas champagne fejrer den nye udvidelse af havnen

En nødvendig udvidelse for godstransporten

Udvidelsen betyder, at de 570.000 kvadratmeter står klar til udlejning i slutningen af året. Den markante forøgelse af arealet er med til at sikre, at virksomhederne på havnen får mere plads til deres drift og havnen samtidigt kan understøtte deres strategiske målsætninger inden for modulært gods.

Med ruter til 27 forskellige havne rundt i Europa og med mere end 4.5 millioner tons gods, som håndteres årligt på havnen, er Esbjerg Havn ikke blot Danmarks største havn for RoRo, men også et knudepunkt i forbindingsnettet til de øvrige europæiske havne.

Udvidelse hjemmeside 2

En lille del af Esbjerg Havn udvidelse, hvor sand og ler fra havnens sejlrende er blev brugt

Udvidelse med respekt for miljøet

De massive mængder af sand og ler som er blevet gravet, suget og flyttet, har krævet store hensyn til havmiljøet. Esbjerg Havn har gennem hele processen været meget opmærksomme på, at materialerne fra uddybningen af indsejlingen løbende er blevet testet og prøvet for at sikre, at ingen af materialerne har været forurenet.

Tilgangen har været med til at sikre, at der ikke er forgået klapning af havbundsmaterialerne, men at udvidelsen har været gjort på forsvarlig og bæredygtig vis.

”Vi er meget stolte af, at udvidelsen er foregået med respekt for miljøet og på den mest miljørigtige måde ved udnyttelsen af oprenset materiale på den bedste måde,” siger Dennis Jul Pedersen.

Gå til oversigten