Kan den grønne omstilling holde til alle de udfordringer, som den støder på i øjeblikket, i form af krig, geopolitiske spændinger og en ny præsident i USA? Ja, mener professor Willy Shih fra Harvard Business School, der endnu engang besøgte Esbjerg Havn med en række MBA-studerende for at se den grønne omstilling i praksis.
Professor Willy Shih står på den eldrevne færge mellem Fanø og Esbjerg og ser på havnen, hvor et kæmpe mølle-element på vej til USA tårner op. Det er tredje gang på to år, han besøger Esbjerg Havn med et hold MBA-studerende.
De er kommet til byen for at se den grønne omstilling i praksis. Og med professorens egne ord er de kommet til det rigtige sted:
”Vi tager til Esbjerg, fordi vi her ser de ting i virkeligheden, som vi ellers er vant til at se på PowerPoint-slides,” siger han.
Professor Willy Shih fra Harvard Business School er en anerkendt ekspert i global ledelse af forsyningskæder og industriel konkurrencedygtighed. I dette interview deler han sine perspektiver på den grønne omstillings udfordringer under det nuværende geopolitiske pres.
Han og de 28 studerende besøgte Din Forsynings havvandsvarmepumpe, der laver fjernvarme ved at suge varme ud af havvandet fra Nordsøen. De besøgte European Energys Power to X-site, der producerer hydrogen og de fik en tur i en nacelle større end en murermestervilla, der lå og ventede på at blive sejlet til USA’s østkyst.
Men professor Shih og de 28 studerende er ankommet til havnen i en tid, hvor geopolitiske udfordringer udfordrer den grønne omstilling og den kommende administration i USA varsler nye tider på energi- og forsyningsområdet.
Hvad har det af betydning for den grønne omstilling?
Det fortæller Willy Shih om, mens den eldrevne færge nærmest lydløst tilbagelægger turen mellem verdens største udskibningshavn for havvind og den lille nabo Fanø.
Geopolitisk uro er en god mulighed
Rystelser er der også nok af, hvis fokus er på de geopolitiske udviklinger i verden, mens færgen til gengæld glider roligt igennem bølgerne.
Kan den grønne omstilling modstå presset fra de geopolitiske konflikter som Ruslands invasion af Ukraine? Styrker eller svækker det den proces?
”Ukrainekrigen og det pres, der blev lagt på energipriser, har på mange måder været en mulighed for europæiske og især danske virksomheder, som har investeret i teknologi og eksperimenteret i årtiet op til. Jeg ser den nye virkelighed som en god mulighed for at bruge det pres til at komme endnu længere foran og innovere yderligere,” siger Willy Shih.
Willy Shih bruger European Energys Power-to-X-projekt på havnen i Esbjerg som et eksempel.
”I har mange pilotprojekter her. Der er megen lærdom der følger med i den proces, som er meget værdifuld. I skal gå efter at udnytte de investeringer, som I allerede har foretaget i den grønne omstilling, hurtigst muligt,” siger Willy Shih.
Så det kan måske ligefrem styrke bevægelsen med grøn omstilling, at der er dette behov for energi og forsyningssikkerhed?
”Ja, jeg tror at alle de geopolitiske usikkerheder skaber et markant pres for at styrke innovationen og skubbe på udvikling af teknologien. Her i Esbjerg og i Danmark i det hele taget, kan I oversætte det pres til viden og konkurrencefordele, fordi I har lært disse lektier før alle andre”.

Harvard Business School professor Willy Shih under hans besøg på Esbjerg Havn.
Eksponering mod globale markeder
Hvilken rolle spiller Esbjerg Havn i dette?
”Esbjerg Havn er et forbillede, fordi I er meget åbne. Havnen lader os komme på besøg, de laver partnerskaber på tværs af lande og jeg ser international teknologi her også. Det er klogt. For jeres konkurrencefordele kan I kun bruge, hvis I kommer ud på verdensmarkedet. Der ligger måske to procent af danske virksomheders omsætning i Danmark, hvis de skal have stor skala. Og det skal de. Det tal er meget lavere end europæiske virksomheder generelt og meget lavere end amerikanske virksomheder. Her er det måske 47 procent på hjemmemarkedet. Danske virksomheder har derfor brug for eksponering mod de globale markeder,” siger Willy Shih og fortsætter:
”På den ene side er der i denne nye geopolitiske virkelighed større risiko og dynamik og flere ting der ændrer sig. Men på den anden side har i fordelen af at se ting og være foran og være godt orienteret om, hvordan tingene foregår i andre dele af verden. Det er drevet af R&D i verdensklasse, hvor danske virksomheder er langt fremme. Både i den fundamentale forskning, men også i ingeniørarbejdet. Den færge, vi sidder på netop nu, er et eksempel. Det er et pionerprojekt og I lærer meget ved at lave den slags projekter. Så det er et udfordrende miljø at færdes i, men også med mange muligheder for danske virksomheder,” siger Willy Shih.

Studerende fra Harvard Business School ser på Fanøfærgen sejle forbi i Esbjerg Havn.
Pas på spillover via Kinas dominans
Kina er trådt ind på markedet og dominerer markant på for eksempel solceller. Hvilken betydning får det – kan det forsinke grøn omstilling?
”Ja, det kan det godt og det kommer det også til, hvis andre lande beslutter at lægge afgifter på nogle af de importerede solpaneler eller dele til vindmøller. Det forsinker jo muligheden for at gøre den slags billig energi tilgængelig for flere,” siger Willy Shih.
Willy Shihs bekymring udspringer dog fra et andet sted. Han tror, at vestlige virksomheder skal bekymre sig mere om, at Kina er langt foran i forhold til elektrificeringen af biler. Det giver muligheder for spillover til andre områder.
”Kina har virkelig formået at få elektrificeringen i passagerbiler til at foregå i lyntempo og har opbygget meget kapacitet på batteri og alt, hvad der har for genopladelige batterier. Det har givet dem klare fordele i skalering. Men udover elbiler investerer de massivt i elektrificeringen af andre sektorer, såsom tungt udstyr. Det er en betydelig udvikling, som sandsynligvis sker med omfattende statslig støtte. Vestlige virksomheder bør følge dette nøje. Hvis de ønsker at lede energiomstillingen og indhente Kina på visse områder, skal de have fokus på elektrisk udstyr – både stort og småt – på tværs af sektorer som landbrug, byggeri og minedrift,” siger Willy Shih.
I USA har I nu fået en ny præsident og en ny administration. Har du en forventning om, hvad det betyder for mulighederne for samarbejde og udvikling på tværs?
”Det er en usædvanlig tid og uanset, hvem jeg taler med i USA, så har de problemer med at forudsige, hvad den nye administration kommer til at gøre. Men det ud til, at vi kommer i et transaktionelt system, hvor alt kan forhandles og at netop det er en prioritet. Det er et andet miljø. Så det kommer til at kræve en masse fleksibilitet. Og hvis jeg skal komme med et råd, er det, at vores nye præsident siger meget, men ikke alt nødvendigvis kommer til at ske. Og måske vil han noget helt andet end han siger. Så analysen bør se på, hvad det underliggende problem, han forsøger at løse, er. Lad være med at panikke over nogle af de ting, han beder om eller kræver. Men det er bare min mening,” siger Willy Shih.
Willy Shih har også læst om udmeldingerne om Grønland, som han synes virker meget markante, men også bevidst overdrevne.
”Donald Trump må jo være klog nok til at vide, at Grønland ikke er til salg. Så hvad han i virkeligheden indikerer er, at Grønland er strategisk vigtig på grund af den geografiske placering, mineraler og det generelle arktiske fokus. Igen et eksempel på intentionen bagved der betyder noget mere end ordvalget”.
Nu har vi talt lidt om den grønne omstilling i en udfordrende tid. Du virker fast overbevist om, at den grønne omstilling fortsætter på trods af krig, Kinas dominans og en ny administration i USA. Hvorfor er du så sikker?
”Der er så mange virksomheder, der er langt om det hele er jo i gang. Mange investerer foran kurven og kan bringe industrien fremad på en grønnere måde, selvom der er bump på vejen. Her på vores besøg i Danmark, har vi også været hos Mærsk, som jeg ser som thought leader indenfor afkarbonisering indenfor containershipping. De har lavet store investeringer indenfor alternative brændstoffer som fx methanol. De mangler at løse udfordringen med, at kunderne ikke vil betale mere, selvom alle gerne vil have den grønne omstilling, men de er langt. Mærsk kommer ikke til at stoppe den udvikling, ligesom andre virksomheder heller ikke gør,” siger Willy Shih.
Han er også positiv på vegne af Esbjerg Havn.
”I har åbenhed og partnerskaber. Derfor har I fingeren på pulsen i forhold til, hvor udviklingen bevæger sig hen. Samtidig er I fleksible og kan flytte jer, når omstændighederne ændrer sig. Det viser jeres historie. Så trods alle udfordringer er jeg positiv på jeres vegne,” siger Willy Shih.
Samtidig er færgen i havn.
Gå til oversigten