marts 11, 2021

I et uforudsigeligt 2020 håndterede Esbjerg Havn mere gods end forventet

Containere

Har du spørgsmål?

Karin rix hollander

Karin Rix Holländer

Direktionssekretær

Der var både Covid-19 og Brexit, men alligevel endte aktiviteten på Esbjerg Havn i 2020 næsten på niveau med året før. Godsomsætningen faldt med blot 2,3 procent. ”Vi kan være godt tilfredse,” siger Esbjerg Havns direktør Dennis Jul Pedersen, der forventer et roligere 2021 med uændret aktivitetsniveau, selvom udskibningen af vindkomponenter tager et dyk.

Brexit-processen var en udfordring, som Esbjerg Havn var forberedt på, da 2019 blev til 2020. Til gengæld var der ikke nogen, der på det tidspunkt anede noget om en verdensomspændende pandemi.

De to skelsættende begivenheder, og Covid-19 i særdeleshed, har selvfølgelig kunnet mærkes på Esbjerg Havn.

”Da pandemien skyllede hen over Europa i foråret, medførte det jo et fuldstændigt stop på nogle områder,” siger Dennis Jul Pedersen, direktør i Esbjerg Havn.

For eksempel stoppede importen af biler fuldstændig. I marts ankom 5.765 biler. I april var det tal tæt på nul.

”Vi kunne virkelig mærke det,” siger Dennis Jul Pedersen.

Maj var næsten også uden biler. Men i juni steg antallet så igen til 5.285. I alt ankom 46.000 biler til havnen i 2020, hvilket er et fald fra 51.439 året før.

Godssiden har også udviklet sig ujævnt på andre områder. Flydende bulkprodukter er faldet, mens sand, sten og grus er steget. Håndteringen af stykgods blev næsten fordoblet i 2020 i forhold til 2019.

”I slutningen af året fik vi mere travlt igen og kunne mærke, at der skulle fyldes lagre op i Storbritannien op til Brexit. Så det har virkelig været op og ned. Men det endte bedre, end vi frygtede undervejs,” siger Dennis Jul Pedersen.

I 2020 lå antallet af skibsanløb på 5.379 skibe mod 5.696 skibe i 2019, hvilket er et fald på 5,6 procent. Generelt fastholdes niveauet på de fleste skibstyper, mens det lavere antal anløb blandt andet kan forklares med en lavere aktivitet omkring de danske olie- og gasfelter.

Containere

Esbjerg Havn forventer, at aktiviteten på gods i 2021 bliver på niveau med 2020. ”Vi tror, at gods vil ligge stabilt. DFDS–ruterne til Storbritannien skal give øget trafik og vi håber på at få nogle større skibe ind. Der er allerede blevet sat større skibe ind på ruten til Immingham,” siger Dennis Jul Pedersen, havnedirektør.

Trailere

Antallet af håndterede trailere var 84.830, hvilket er fire procent under året før. Men krisen betød, at der kom nye ruter til Esbjerg Havn.

”Usikkerhed skaber også muligheder. Vi fik ny ruteforbindelse til Spanien, Portugal og Irland. Det er superspændende. Usikkerheden omkring Brexit fik virksomhederne til at lede efter nye markeder, så krisetiden har også åbnet nogle nye døre,” siger Dennis Jul Pedersen.

De nye ruter var med til at mindske faldet i antallet af containere.

RoRo-godsomsætningen for hele året ender på 1.661 tusinde tons, hvilket er 4,0 procent lavere end 2019.

Eh 2020 key numbers 0

I alt ankom 46.000 biler til havnen i 2020, hvilket er et fald fra 51.439 året før, og antallet af håndterede trailere lå fire procent under året før. Ligeledes var vind-aktiviteten i den lavere ende end de seneste år, men dog den største mænge udskibet fra nogen havn i Europa.

Vind konstant

Offshore vind-projekterne er kørt videre uden forsinkelser gennem hele 2020. Ud over Horns Rev 3, blev projekterne Borssele 1+2 faktisk installeret hurtigere end forventet. Der blev udskibet 1,02 GW, hvilket er i den lavere ende af vind-aktiviteten de seneste år, men dog den største mængde udskibet fra nogen havn i Europa.

”Det tager otte år, fra man beslutter en vindfarm, til den står der. Der har været en periode, hvor ikke så meget blev sat i gang. Tilbage omkring 2015 var der ikke så stor interesse for vindenergi, fordi olieprisen var lav. Det ser vi effekten af nu,” siger Dennis Jul Pedersen.

Fra 2023 begynder der til gengæld at blive travlt. Der er gang i udbudsaktivitet og tilbudsgivning på arealer og havnerelaterede aktiviteter i relation til offshore- vindmølleparker til installation fra 2023 og frem. Det er blandt andet til de danske projekter Vesterhav Syd og Vesterhav Nord, men også til de tyske projekter på vej.

2021 på niveau med 2020

På Esbjerg Havn forventer de, at aktiviteten på gods bliver på niveau med 2020.

”Vi tror, at gods vil ligge stabilt. DFDS–ruterne til Storbritannien skal give øget trafik og vi håber på at få nogle større skibe ind. Der er allerede blevet sat større skibe ind på ruten til Immingham,” siger Dennis Jul Pedersen.

Gå til oversigten