Uddybningen af sejlrenden til Esbjerg Havn er nu afsluttet. Projektet er færdigt til tiden og under budgettet. Den strategiske udvidelse betyder, at havnen nu kan tage imod markant større skibe, hvilket både styrker Danmarks position i den grønne omstilling og som logistikknudepunkt for NATO. ”Det her er en milepæl, der løfter hele havnens kapacitet og potentiale,” siger Dennis Jul Pedersen, direktør for Esbjerg Havn.
Der er blevet suget, gravet og flyttet sand i ufattelige mængder. I alt er 3.702.000 kubikmeter materiale blevet flyttet, og dermed er indsejlingen til Esbjerg Havn nu uddybet fra 9,3 til 12,8 meter.
Og 2,5 meters forskel lyder måske ikke af meget – men det gør en verden til forskel.
”Med uddybningen skaber vi mulighed for at fordoble vores godsmængde over det næste årti. Det er et kvantespring for både vores kunder og for Danmarks rolle i den internationale energiforsyning og i forsvarssamarbejdet,” siger Dennis Jul Pedersen, direktør for Esbjerg havn.
Dermed bliver Esbjerg Havn en af kun en håndfuld europæiske havne med samme kapacitet og muligheder, hvilket ruster havnen godt til at tage del i de globale logistiske forandringer som følger af den aktuelle geo-politiske udvikling og de forestående ændringer i det globale handelsmønster.

Fra Nordsøen, forbi Fanø og helt ind til Esbjerg Havn – visualisering af den 21,6 kilometer lange sejlrende Grådyb.
Tre strategiske gevinster
Med en dybere sejlrende, er Esbjerg Havn bedre i stand til at håndtere både større og tungere skibe. Det betyder for, at havnen kan håndtere langt større godsmængder og derfor er havnens ambitiøse målsætning en fordobling.
Herudover cementerer uddybningen Esbjerg Havns position som Europas førende indenfor udskibning af havvind. Fremtidens installationsfartøjer og komponenter til havvind vokser både i størrelse og vægt – og det kræver større dybde, som nu er skabt.
Endelig styrkes Esbjerg Havns muligheder for at modtage store RoRo-skibe og dermed også militære fartøjer. Det betyder at skibe med militært udstyr i endnu højere grad nu kan lægge til og operere hurtigere og mere effektivt i tilfælde af øget beredskab. Allerede nu er anløbet af skibe stort og uddybningen baner vejen for, at der kan skaleres i endnu højere grad.
”Vi ser allerede nu, at både vindindustrien og forsvarsalliancen har brug for en havn, der kan tage imod markant større skibe. Det er ikke længere noget, der ligger ude i fremtiden – det er her og nu. Og nu er vi klar,” siger Dennis Jul Pedersen.

I takt med flere projekter på Esbjerg Havn og voksende skibsstørrelser er Esbjerg Havn nu rustet til at imødekomme både den stigende aktivitet og de voksende krav til kapacitet.
Europæisk støtte baner vejen
Uddybningen af sejlrenden er er blevet gjort muligt via støtte på 211 millioner kroner fra EU’s infrastrukturfond, Connecting Europe Facility (CEF). Bevillingen betød også, at Esbjerg Havn blev optaget i EU’s Trans-Europæiske Transportnetværk (TEN-T) som et strategisk transportknudepunkt.
Det er en 21,6 km lang sejlrende gennem Grådyb, der nu er gravet færdig. En stor del af det opgravede materiale er blevet genanvendt i udbygningen af havnens sydlige områder. Miljøkonsekvensvurderingen har været gennemført i tæt dialog med myndigheder og offentlighed. Projektet er desuden færdigt til tiden og under budgettet.
Fremtidens havn er i drift
Med sejlrenden på plads fortsætter Esbjerg Havn sin udbygning af infrastrukturen. For nylig blev jernbanen til havneområdet forlænget, og arealer til tung logistik befæstet – alt sammen for at imødekomme den stigende aktivitet, især fra havvindsektoren.
”Vi har fjernet en flaskehals, og det åbner for, at vi i endnu højere grad kan blive centrum for både grøn energi og militær logistik. Sejlrenden er et fundament for vækst, sikkerhed og bæredygtighed,” siger Dennis Jul Pedersen.
Formanden for bestyrelsen i Esbjerg Havn, Søren Gade, tilføjer:
”Vi har nået en vigtig milepæl, som åbner havnen for de skibe, der former fremtidens energiforsyning og sikkerhed. Det er et løft af både vores kapacitet og vores ansvar – og vi er klar til at tage det på os.
Det her styrker ikke kun os som havn – men hele Danmarks rolle i den grønne omstilling og i det internationale forsvarssamarbejde,” siger Søren Gade.
Dennis Jul Pedersen supplerer:
”Det her projekt er afsluttet – men udviklingen fortsætter. Vi står nu med en havn, der er klar til at tage imod fremtiden, og vi glæder os til at udnytte potentialet sammen med vores partnere i både energisektoren og forsvarsalliancen,” siger han.
Gå til oversigten