Europas virksomheder har brug for en effektiv havneinfrastruktur. Det kræver bl.a. tæt samarbejde mellem de europæiske havne og stærke RoRo-kompetencer. Og nu bliver Esbjerg Havn medlem af Baltic Port Organization (BPO) for både at lære og bidrage med sin ekspertviden inden for RoRo.
RoRo er havets motorvej. Hurtig lastning og losning af RoRo-skibe øger samhandlen og eksportmulighederne. Det er netop denne form for effektive ind- og udskibningsmuligheder, der er nødvendige for at matche og støtte den voksende europæiske industri og sikre, at gods kan bevæge sig hurtigt, sikkert og effektivt ud på verdensmarkederne.
Udviklingen af RoRo står dog ikke stille, og det kræver både mere effektive operationer lokalt og et tættere samarbejde på tværs af havnene for at gøre det lettere, hurtigere og grønnere at flytte gods.
Vores nylige medlemskab af Baltic Ports Organization (BPO) er et stærkt fundament, hvorfra vi sammen med andre havne kan udvikle fælles standarder, dele viden og skabe nye løsninger, der styrker RoRo-trafikken mellem Østersøen, Nordsøen og resten af Europa.
"RoRo er en vigtig brik i den europæiske samhandel og øger eksportmulighederne i de enkelte lande og imellem. For at følge med produktionen rundt om i Europa, er det vigtigt at vi styrker vores samarbejder. Derfor er vi glade for at byde Esbjerg Havn velkomne, der med deres ekspertise indenfor RoRo-operationer, kan bidrage med den udvikling." siger Bogdan Ołdakowski, generalsekretær Baltic Ports Organisation.
Med elleve RoRo-ramper, virksomheder med flere årtiers erfaring inden for RoRo og specialuddannede havnearbejdere sikrer Esbjerg Havn en smidig og hurtig håndtering af alle typer gods.
Årtiers know-how og de optimale rammer
I årtier har Esbjerg Havn specialiseret sig i RoRo-transport og løbende udviklet havnens faciliteter og infrastruktur i dialog med branchen, så havnen sikrer, at den efterkommer den efterspørgsel, som virksomhederne ønsker for at kunne skalere deres forretning. Det betyder, at europæiske virksomheder i dag kan flytte store mængder gods hurtigt og sikkert gennem havnen.
Med elleve RoRo-ramper, adgang døgnet rundt og direkte forbindelser til motorvej, jernbane og lufthavn er rammerne på plads til en effektiv håndtering af gods. RoRo-terminalerne fungerer samtidig som knudepunkter i TEN-T-netværket – EU’s fælles transportnetværk, der binder alle transportformer sammen.
Bag tallene ligger en målrettet indsats gennem årene. Udvidelsen af jernbaneterminalen har gjort det muligt at håndtere flere tog. Uddybningen af sejlrenden giver plads til større skibe, og nye arealer på havnen sikrer, at mere gods kan opbevares. Samlet betyder det, at tusindvis af ton kan transporteres hurtigt fra A til B – alt fra biler og havvindmøllevinger til dry bulk.
Men infrastrukturen alene er ikke nok. Driften omkring havnens terminaler varetages af erfarne virksomheder med årtiers know-how i at håndtere forskellige typer gods. De bliver hjulpet af specialuddannede havnearbejdere, som sørger for, at selv de mest krævende laster håndteres ordentligt. Resultatet er, at lastning i Esbjerg kan ske dobbelt så hurtigt som på en gennemsnitlig europæisk havn.
Nyt samarbejde i Østersøen
RoRo-ekspertisen er det, vi bringer med os ind i Baltic Ports Organization (BPO). Her er Esbjerg Havn blevet del af et netværk med over 50 havne og virksomheder i Østersøregionen.
”Med Esbjerg Havns indtrædelse i Baltic Ports Organization får vi et nyt medlem, der bringer stor erfaring inden for RoRo. Det er den erfaring, vi glæder os til at blive delt mellem medlemmerne. Samtidig kan vi i organisationen og mellem de enkelte havne se på at optimere operationer og styrke handelskorridorer.” siger Bogdan Ołdakowski, generalsekretær Baltic Ports Organisation
BPO er et effektivt forum for havne og virksomheder, hvor samarbejde og videndeling bidrager til at optimere godstransporten på tværs af kontinentet og styrke handelskorridorerne mellem Østersøen og Nordsøen.
”Ved at blive en del af BPO bliver Esbjerg Havn del af et stærkt netværk af havne og virksomheder i Nordeuropa. Vi har meget, vi kan lære af de andre medlemmer, og vi har meget at dele med dem. Et stærkt fokus fra vores side er at forstærke handelskorridorerne mellem Østersøen og Nordsøen,” siger Dennis Jul Pedersen, havnedirektør Esbjerg Havn.
Esbjerg Havn har 25 shortsea-ruter til havne i flere dele af Europa, som sikrer stærke forbindelser og styrker de europæiske eksportmuligheder.
Muligheder på de kort og lange ruter
Det er ikke kun infrastruktur og effektiv drift i havne rundt om i Europa, der skal understøtte og drive de europæiske eksportmuligheder – det er også samarbejder mellem havne, virksomheder og lande.
Med knap 500 årlige anløb af RoRo-skibe er Esbjerg Havn en central base for flere af Europas førende rederier. Gennem 25 shortsea-ruter til havne i hele Europa sikrer havnen stærke forbindelser til flere af de største europæiske havne.
Men mulighederne strækker sig også til flere dele af verdenskortet.
Nye arktiske ruter mellem Asien og Europa skal sikre, at gods kan fragtes mere effektivt mellem de to dele af verden, og på den anden side af Atlanten åbner der sig samtidig nye muligheder for samarbejde med havne i Nordamerika.
Med nye ruter følger nye markeder og nye muligheder for virksomhederne på Esbjerg Havn.
Gå til oversigten