december 06, 2019

Kort nyt

009 ny terminal oesthavn eh cho

Har du spørgsmål?

Karin rix hollander

Karin Rix Holländer

Direktionssekretær

Østhavnens nye multiterminal er taget i brug – og allerede fuldt booket.

I sommer kunne Esbjerg Havn løfte sløret for, at en ny multiterminal i Østhavnen var på vej. Nu, fem måneder senere, er multiterminalen på 40.000 kvadratmeter taget i brug – helt efter tidsplanen og allerede fuldt booket.

3. december rullede den første last ind på terminalen, der er belagt med betonfliser. En belægning, der skaber fleksible muligheder for håndteringen af gods. Fra multiterminalen er der direkte adgang til tre RoRo-ramper og direkte adgang til E20-motorvejen.

Terminalen har desuden tilknytning til de to andre multiterminaler på havnen, der opereres af Blue Water Shipping og Scandinavian Auto Logistics.

Den nye multiterminal er en del af Esbjerg Havns bidrag til at styrke den intermodale trafik i Europa og skal være med til at øge brugen af søvejen som en del af den grønne omstilling. Den imødekommer den øgede efterspørgsel på arealer til opbevaring og udskibning af blandt andet biler, projektgods og vindmøllekomponenter.

Alt i alt giver den nye multiterminal plads til en forøgelse af trafikken på havnen med 50 procent. Noget, der især bliver højaktuelt, hvis briterne træder ud af EU uden en handelsaftale. For så forventer havnen mere trafik mellem England og Danmark, da det er billigere at sende gods med skib end at køre sydom.

Multiterminalen er en investering på omkring 15 millioner kroner, og færdiggørelsen af terminalen blev markeret ved en uformel samling af projektets entreprenører, kunder og havnens ansatte.

009 ny terminal oesthavn eh cho

Den nye multiterminal på 40.000 kvadratmeter er klart til at blive taget i brug – helt efter tidsplanen og allerede fuldt booket.

Syv installationsfartøjer ligger ved kaj i Esbjerg Havn

Det er et sjældent syn at se syv hele syv havvindinstallationsfartøjer i Esbjerg Havn på samme tid. Men det har der været i havnen i november. Årsagen er, at mange rederier vælger Esbjerg Havn, når installationsfartøjerne skal gøres klar til den næste opgave.

”Vi er meget fleksible, så når installationsfartøjerne skal mobiliseres eller demobiliseres, kan vi næsten altid efterkomme deres ønske med hensyn til kaj og periode. Og der er rigtig mange, som vælger at få det gjort i Esbjerg Havn. Vi holder omkostningerne nede, og rederierne ved, at der altid er en ledig kaj til fartøjerne, og at de rette kompetencer er til stede på Esbjerg Havn,” siger Kurt Mathiesen, havneassistent hos Esbjerg Havn.

De største installationsfartøjer kan have seks komplette havvindmøller med sig, hvilket inkluderer seks tårne, seks naceller og 18 vinger. Installationsfartøjerne har ben på undersiden, som de kan sænke ned. Så kan hele skibet løftes op af vandet, når vindmøllerne skal sættes op ude på havet. Skibene bruges primært til at sætte havvindmøller op, men kan også anvendes ved dekommissionering, når en olie/gaskonstruktion skal pilles ned.

Poe installationsskibe 001

Hele syv installationsfartøjer har ligget ved kaj på samme tid i Esbjerg Havn i november måned.

Gå til oversigten