Niels Winther Liner Agencies (NWLA) har udvidet med en ny rute til Nordamerika. Direktør for Esbjerg Havn Dennis Jul Pedersen ser det som første skridt af mange, fordi han forventer mere gods i de kommende år og fordi Esbjerg Havn med udvidet sejlrende, flere terminaler og ramper, har gjort klar til udviklingen.
Uddybningen af sejlrenden til 13 meter. Flere terminalområder på havnen. Nye ramper. Esbjerg Havn investerer i disse år kraftigt i udvidelser og opgraderinger. Det giver nye muligheder for virksomhederne på havnen.
Derfor er Esbjerg Havns CEO, Dennis Jul Pedersen, også godt tilfreds med, at NWLA udvider med en ny rute til Nordamerika. USA er det største eksportmarked for danske virksomheder og samme tendens ses hos flere europæiske lande.
”Esbjerg Havn har mulighed for at understøtte den eksport og import, fordi vores beliggenhed er fordelagtig i forholdt til mange europæiske havne. NWLA’s nye rute passer derfor perfekt ind i det behov,” siger Dennis Jul Pedersen.
Han vurderer, at de nye muligheder generelt åbner op for mere trafik og mere gods.
Han mener, at virksomhederne på Esbjerg Havn har enorm erfaring med modulært gods, hvor også tonnagen kontinuerligt udvides.
” Et selskab som Grimaldi, der har sejlet til Esbjerg de sidste 25 år, investerer i nye skibe med større kapacitet og nye teknologier. De har således 150 skibe og yderligere 37 skibe i deres nybygningsprogram. Dette viser at vi nu ser et skift imod mere modulært gods også på oceanpassagerne,” siger Dennis Jul Pedersen.
NWLA har indgået en kommerciel agenturaftale med Atlantic Container Line (ACL) for at udvide deres tilbud inden for Roll-on/Roll-off (RoRo), projektgods og containertransport.
"Dette partnerskab er en vigtig udvidelse for NWLA, og det styrker yderligere vores position på markedet I RoRo segmentet. NWLA tilbyder skræddersyede transport- og håndteringsløsninger inden for RORO, projektgods og containere.” udtaler Henrik Otto Jensen, CEO for NWLA.
En hurtig forbindelse til Nordamerika
ACL er en førende aktør på det transatlantiske marked for specialiseret gods, herunder projektgods, RoRo, maskiner, køretøjer og containere. De tilbyder nu en direkte, ugentlig rute til New York, Baltimore, Norfolk og Halifax. Halifax-ruten giver desuden en hurtig forbindelse til det centrale Canada og Midtvesten i USA. ACL sikrer en pålidelig forbindelse mellem Europa og Nordamerika.
”Denne tilføjelse markerer endnu en milepæl i det lange samarbejde mellem NWLA og Grimaldi Group, som i dag opererer globale RoRo-liner services på seks kontinenter. Med denne nye tilføjelse af ACL i vores portefølje af liner service kan vi endnu bedre opfylde vores kunders transportbehov." Udtaler Henrik Otte Jensen.
ACL’s kombinerede RoRo/container-skibe (CONRO) er de eneste af deres slags i verden og kan transportere mange forskellige typer gods. Skibene er 296 meter lange og har en kapacitet på 3.800 TEU (både tør- og kølecontainere) samt specialdæk til 1.000 biler og 4.000 banemeter til gods, herunder landbrugs- og entreprenørmaskiner, tog, både, trailere og stykgods. Skibets 420 tons store rampe gør det muligt at laste meget store og tunge genstande med en dørhøjde på 8 meter og en bredde på 21,6 meter.
Med andre ord er der også plads til de større stykker gods, som udviklingen går hen imod.
Generelt er mange af de skibe der bygges i disse år større end, hvad verden tidligere har set og derfor kræver de også mere vanddybde. Derfor er uddybningen af sejlrenden Grådyb, der er indsejlingen til Esbjerg og havnebassinerne, rettidig.
”Det tager tid at bygge nye ruter op og fortælle omgivelserne, at vi nu i Esbjerg har de muligheder. Derfor vil der blive bygget nye terminaler igen næste år, så vi kan arbejde med at udvikle det modulære gods segment yderligere. Vi tror på, at vi opnår vedvarende værdier. Det er meningen. Vi kan godt lide kunder som DFDS, som har sejlet på Esbjerg Havn i tæt på 150 år,” siger Dennis Jul Pedersen.
Gå til oversigten