juni 28, 2021

Nyt innovativt samarbejde gør det nemt for Esbjerg Havns kunder at vælge miljørigtige ruter

Leo pharma tog esbjerg 007

Har du spørgsmål?

Karin rix hollander

Karin Rix Holländer

Direktionssekretær

Esbjerg Havn har indledt et nyt innovativt samarbejde med den globale IT-gigant Atos som et led i at blive CO2-neutral havn. Formålet er at gøre det helt enkelt for havnens kunder at vælge den transportrute, der har det laveste CO2-aftryk. En løsning, der bliver unik på verdensplan.

Skal godset fragtes med tog, lastbil og derefter med skib? Eller med lastbil, skib og derefter lastbil igen? Eller skal godset med lastbil, skib og derefter tog?

Der er et utal af muligheder at vælge mellem, når gods skal transporteres gennem Europas store rutenetværk. Men hvad er den mest miljørigtige rute? Det savnede Esbjerg Havn et svar på, da de søsatte en plan om at blive en fuldstændig CO2-neutral havn.

”Der er mange, der kan regne på CO2-aftrykket, når man sender gods fra A til B. Men vi manglede at kunne optimere, hvad der er den bedste mulighed – både i forhold til transportformer og rutemuligheder. Vi vil gerne være en CO2-neutral havn, og i den forbindelse vil vi også gerne have indflydelse på rutenetværket. Derfor kom vi på ideen med et system, så kunderne har et overblik over de mest miljøvenlige ruter,” forklarer Dennis Jul Pedersen, havnedirektør på Esbjerg Havn.

Derfor formidlede Invest in Denmark, Danmarks nationale investeringsfremmende agentur under Udenrigsministeriet, kontakten til den globale IT-virksomhed Atos, der er verdensførende inden for digital transformation. I den forbindelse udtalte udenrigsminister Jeppe Kofoed, at regeringen er opsat på at reducere CO2-fodaftrykket gennem offentlig-privat samarbejde.

”Samarbejdet mellem Atos og Esbjerg Han rummer potentialet til at kunne gøre en enorm forskel for Esbjerg og kan være med til at bringe yderligere grønne arbejdspladser til Danmark. Jeg håber, at denne kombination vil blive en inspiration for andre havne i Europa.”

Og nu er Esbjerg Havns idé ved at blive til virkelighed, så havnens kunder snart proaktivt får mulighed for at vælge den rute, der har den laveste CO2-udledning.

”Simulatoren, som vi udvikler, vil være med til at ændre beslutninger til grønne beslutninger, og der findes ikke noget lignende andre steder i verden. Vi er meget stolte af at pitche en idé til nogen af de allerdygtigste på verdensplan, der kan se meningen med ideen og vil udvikle den sammen med os. Og Atos er de helt rigtige til det,” siger Dennis Jul Pedersen.

Leo pharma tog esbjerg 007

Det nye IT-system vil vise at godsbanetransport i mange tilfælde har et lavere CO2-aftryk end lastbiltransport.

En multimodal, grøn løsning

Løsningen, som Atos og Esbjerg Havn er i gang med at udvikle, er en multimodal løsning, der beregner CO2-aftrykket på de forskellige ruter og ved de forskellige transportformer – om det er sø-, jernbane- eller lastbiltransport. Systemet tager også hensyn til godset og vil give kunderne mulighed for at være proaktive i deres bæredygtighedsstrategier ved at vælge ruten med det laveste CO2-aftryk.

Kunderne får derfor mulighed for at vælge den rute, der er bedst for miljøet, samtidig med at de sandsynligvis vil opnå en økonomisk gevinst gennem rabatter på vareafgifterne. Det er forventningen, at kunderne kan indtaste relevante data i systemet, såsom start- og slutdestination og godstype, hvorefter de får et overblik over de mest optimale ruter.

”Vi er stolte over at skulle arbejde sammen med Esbjerg Havn om en unik løsning, der kan gøre transportsektoren mere bæredygtig. Esbjerg Havn er en fremsynet virksomhed med fokus på grønne løsninger, så vi ser meget frem til samarbejdet,” siger Claus Larsen, chef for Atos i Danmark.

På globalt plan har Atos 105.000 ansatte og er repræsenteret i 71 lande. De har kunder som den Olympiske Komite, EU, Mitsubishi og mange andre.

Atos er en af markedslederne indenfor bæredygtig digital transformation og arbejder verden over med store virksomheder.

”Vi vil reducere CO2-udledningen, forbedre effektiviteten, reducere omkostningerne og drive innovation. Vi glæder os til at gøre det sammen med havnen og alle virksomhederne på havnen,” siger Claus Larsen.

Dennis Jul Pedersen tilføjer.

”Det her er endnu et tiltag, der skal gøre Esbjerg Havn grønnere sammen med vores kunder. Jeg er meget begejstret for, at vi tager det her skridt på den grønne stige,” siger han.

FAKTA

Om Invest in Denmark

Invest in Denmark, en del af Udenrigsministeriet, er en skræddersyet one-stop-service til udenlandske virksomheder, der ønsker at etablere forretnings- eller forskningsaktiviteter i Danmark.

De rådgiver virksomheder om alle aspekter af lokalisering i Danmark.

Invest in Denmark leverer skræddersyede løsninger, herunder at forbinde virksomheder med vigtige lokale kontakter, arrangere faktaundersøgelser og levere omfattende benchmarkanalyser.

Målet med Invest in Denmark er at bidrage til, at udenlandske virksomheder ønsker at etablere en virksomhed i Danmark og samarbejder med en af ​​Europas mest dygtige talentpuljer.

Om Atos

IT-gigant med 105.000 ansatte i 71 lande. Eksperter i digital transformation med en omsætning på 11 milliarder euro om året. Rådgiver i alle industrier og er en pioner indenfor dekarboniserings-produkter og services.

Gå til oversigten