Wow-effekten er en effektiv hjælper, når danske ambassader sender udenlandske gæster til Esbjerg for at besøge Esbjerg Havn. Fra Tokyo til Washington og Seoul bliver havnen brugt som værktøj i ambassadernes arbejde med at sælge den grønne omstilling til både virksomheder og myndigheder. ”Det er en win-win-wind-situation,” som en parterne siger.
Fra Washington til Tokyo. Og en tur til Seoul. Der er langt på landjorden mellem mange af verdens store byer, men de har noget til fælles. Der ligger danske ambassader, der laver arbejde for Danmark.
Groft sagt skal de sælge virksomheder og politik, og en del af det arbejde er i disse år tæt relateret til Esbjerg.
For den danske energipolitik har en klar, international profil, og med virksomheder som Vestas, Copenhagen Infrastructure Partners og Ørsted skærpes den profil yderligere. Og samtidig er Esbjerg Havn blevet en del af fortællingen.
”Det slår benene væk under folk, når de besøger Esbjerg Havn,” siger Sune Strøm.
Han er energirådgiver på Danmarks ambassade i Japan. I august havde han inviteret to japanske topembedsmænd fra henholdsvis den japanske energistyrelse og et japansk forsknings- og analyseinstitut til Esbjerg for at besøge havnen.
”De blev ikke bare imponeret, men meget imponeret over de hundredvis af vingedele, naceller, vindinstallationsskibe og hele havnens massive størrelse, som vi så, da vi blev kørt rundt,” siger Sune Strøm.
Ambassadernes værktøj
Ifølge Jesper Bank, salgsdirektør på Esbjerg Havn, er havnen blevet et værktøj for ambassader verden over.
”Esbjerg Havn er blevet en del af ambassadernes måde at vise den danske omstilling på energiområdet på,” siger han.
Sammen med Esbjerg Havns direktør, Dennis Jul Pedersen, stiller han op uge efter uge til rundvisninger på havnen, Teams-møder med hold fra hele verden samt konferencer og middage med delegationer.
”Esbjerg Havn er det fysiske produkt, som ambassaderne kan vise frem,” siger Jesper Bank.
Og det gør de så. Fra USA til Korea, Japan og en lang række andre lande.
Ambassadør for Esbjerg
”Vi har Esbjerg med i vores standardpræsentation,” siger Jacob Navarro Rasmussen fra ambassaden i Seoul i Sydkorea.
Her arbejder han med Energy Governance Partnership (EGP); et program lanceret af den danske regering, der har til formål at drive grøn omstilling i energisektoren gennem samarbejde på regeringsniveau med andre landes myndigheder.
”Vi havde for nylig et møde med MOTIE, ministeriet for handel, industri og energi, som er en kæmpe organisation med over 30.000 ansatte. Vi har haft et samarbejde med dem siden 2018, og til vores planlægningsmøde jokede deres general director med, at vores ambassadør virkede som ’ambassadør for Esbjerg’,” siger Jacob Navarro Rasmussen med et grin.
Når Esbjerg bringes på banen, er det fordi, ambassaden mener, at det er en god og brugbar historie i Korea. Kronprinsparret besøgte landet i 2019, og der blev lavet en hensigtserklæring mellem den store havneby Ulsan og Danmark om at samarbejde.
I første omgang handler det blandt andet om at formidle den gode fortælling om Esbjerg Havn. En havn, der engang lossede bacon, så kom fiskerne, så olie og gas og så havvind, der har skabt jobs i en tid, hvor olie og gas gik ned.
”Det er historien om en underdog, der kom ud af ingenting og pludselig er verdens største udskibningshavn for havvind. Det er en god fortælling til både havnedirektører, borgmestre og ministerier,” forklarer Jacob Navarro Rasmussen.
Samtidig er det også en fortælling, der kan skabe lidt perspektiv for Koreas fiskere, som har kæmpet imod nogle af de grønne omstillinger, der er nødvendige i Korea. Fordi de var bange for deres jobs.
Seeing is believing
Men en ting er at fortælle historien om Esbjerg, der rejser sig via grøn omstilling, noget andet at se det med egne øjne.
”Seeing is believing,” som Jacob Navarro Rasmussen siger.
Derfor har Ulsans borgmester også været på besøg på Esbjerg Havn, ligesom andre koreanske politikere har været forbi til rundtur, hvor direktør Dennis Jul Pedersen fortalte om Esbjerg Havn, og hvor et installationsskib ved kajen fik forsamlingen til at tabe både næse og mund.
”Der bor 52 millioner mennesker i Sydkorea, så Danmark er jo på størrelse med en provinsby. Men det her har de ikke, og det er så konkret og et godt billede på en turnaround,” siger Jacob Navarro Rasmussen.
Han nævner, at ambassadør Ejnar Jensen kommer fra Ribe, og måske derfor også har et særligt forhold til havnen, for Esbjerg var stadig Danmarks største fiskerihavn, da han var dreng.
Besøgene gør en forskel
Da Sune Strøm fra den danske ambassade i Tokyo i august tog de to japanske topembedsmænd med til Esbjerg, dannede deres tur på havnen basis for en god snak om størrelse, transport og bagland til oplagring, og Sune Strøm kunne mærke, at det gjorde en forskel.
”Sådan et besøg er bare noget andet end en Powerpoint,” som han siger.
Japan er i opbygningsfasen af havvindsmarkedet, og det er derfor enormt nyttigt for dem at række ud til havnen.
I foråret havde den danske ambassade sat et teamsmøde op, hvor havnen præsenterede for en lang række stakeholders: Ministerier, kommuner og den japanske havneorganisation, som også har været i Danmark ad flere gange.
”Møderne er ofte meget pragmatiske. Hvordan løser man udfordringer med investeringer og samarbejder og lignende, og der bliver lavet samarbejdsaftaler med havne, der skal være installationshavne i Japan. Potentialet er kæmpestort især i den nordlige del af Japan, hvor der er vind som i Europa,” siger Sune Strøm.
USA kalder
I Washington sidder Nick Damgaard Jensen, energirådgiver på den danske ambassade med ansvar for myndighedssamarbejdet på havvind.
Sammen med kollegaer på ambassaden og i Energistyrelsen i København står han for samarbejdet med partnere på føderalt niveau ved Bureau of Ocean Energy Management og Department of Energy, og på delstatsniveau med New York, New Jersey, Virginia og Californien.
Ambassaden har derudover, i The Trade Council North America, tre mand siddende dedikeret til at hjælpe danske havvindsvirksomheder med blandt andet at identificere lokale partnere, udvikle go-to-market strategien og etablere sig på det amerikanske marked.
Myndighedssamarbejdet fokuserer på at dele de danske erfaringer på udvikling af rammevilkår for udrulning af havvind.
Her deles for eksempel erfaringer om, hvordan man identificerer havvindsområder, regulatoriske best-practices, havneinfrastruktur og jobskabelse. Her spiller Esbjerg Havn en stor rolle. For havneinfrastruktur er en stor udfordring.
Den amerikanske østkyst er tætbefolket, industrialiseret og fyldt med broer, hvilket begrænser mulighederne for udvikling af havneinfrastruktur til havvind. Derfor skal der investeres og udbygges, hvilket sker i både New Jersey og New York. Her skal der bygges store havneanlæg a la Esbjerg Havn.
”Esbjerg Havn er en rigtig god case på to af de helt vigtige områder inden for udvikling af havvind i USA, nemlig investeringer og jobskabelse. Esbjerg havn spiller derfor en stor rolle i at fortælle om krav til havneinfrastruktur, men også hvordan byen har udviklet sig fra fiskerihavn, til olie-gas og nu havvind. Det giver tro på, at man også i USA kan få et nyt ben at stå på,” fortæller Nick Damgaard Jensen.
Interesse fra både den amerikanske øst- og vestkyst
Samtidig har ambassaden i Washington også sendt delegationer til Danmark, og 20 stakeholdere fra Californien har netop været i Danmark og på tur til Esbjerg. Tidligere har formanden for den californiske energikommission også været på besøg.
”I Californien har de besluttet at have et mål om 45 GW havvind i 2045, hvilket er cirka 20 gange mere, end Danmark har nu. Så der kommer tryk på, og her er det enormt vigtigt, at beslutningstagere i Californien og andre stater får mulighed for at komme til Danmark og Europa, og med egne øjne oplever industrien – kommer ud at se en vindmøllepark, naceller på kajkanten og ud at sparke dæk,” siger Nick Damgaard Jensen og fortsætter:
”Det har en enorm indflydelse og kommer til at skabe jobs i USA og revitalisere mindre samfund. Som det også har gjort i Esbjerg.”
Under corona kunne amerikanerne ikke rejse til Esbjerg, så der arrangerede ambassaden virtuelle ture, hvor Esbjerg Havn viste rundt, fortalte og lavede 360-graders videoer.
Videoerne er lavet i samarbejde med State of Green, et public-private partnerskab mellem danske myndigheder og virksomheder i den grønne omstilling. State of Green hjælper med kontakten til de førende danske aktører, der arbejder på at drive den globale omstilling til et bæredygtigt, ressourceeffektivt samfund med lavt kulstofindhold. Heriblandt Esbjerg Havn.
”Vi oplever en stor interesse fra både den amerikanske vest- og østkyst, men også stor interesse fra den danske industri, som har stor erfaring på området, som få amerikanske virksomheder har, og hvor der er mulighed for at søge partnerskab med amerikanske virksomheder. Det har for eksempel Esvagt gjort, hvor de kommer med industri-erfaringen og Crowley med det lokale kendskab,” siger Nick Damgaard Jensen.
Den danske Energistyrelse har sammen med Udenrigsministeriet lavet en virtuel platform – offshorewindtour.org - hvor interesserede fra hele verden kan besøge en virtuel vindfarm, hilse på klimaminister Dan Jørgensen og høre eksperter udtale sig.
”Vi er vel i Danmark to til tre gange årligt med delegationer og er næsten altid i Esbjerg. Det betaler sig,” siger Nick Damgaard Jensen.
En win-win-wind situation
Det er Jacob Navarro Rasmussen, der sidder i Seoul, enig i.
”Det er en win-win-wind-situation,” siger han med et grin.
I Korea understøtter de også developere, der skaber en masse nye jobs.
”For fire år siden havde vi to developere herude med en eller to ansatte. Nu har de et tocifret antal ansatte, og vi har en håndfuld andre virksomheder, der har etableret sig. Der er masser af lovende projekter,” siger han.
”Markedet starter jo, før Vestas beslutter sig for at bygge en fabrik,” som han siger.
Siemens Gamesa har lavet en samarbejdsaftale med Doosan, der er en gigantisk koreansk virksomhed. Vestas har lavet en joint venture, og der er mange andre initiativer i gang.
Direkte støtte til dansk industri
Sune Strøm fra Tokyo siger, at ambassaden er meget taknemlig for den store hjælp fra Esbjerg Havn.
”Det er jo direkte med til at bidrage til dansk industri. De er med til at skabe kontakt og være bindeled efter kompetencer, der er efterspørgsel efter på verdensmarkedet,” siger han og fortsætter:
”Det er vigtigt for myndigheder i andre lande, fordi havne er kritisk infrastruktur. Det gør det nemmere at træffe beslutninger i andre dele af verden. Vi kan betrygge beslutningstagerne, når Esbjerg er så god en case. Det gør virkelig en forskel.”
I Seoul ser Jacob Navarro Rasmussen lige sådan på det.
”Vi er meget begejstrede for samarbejdet. Og vi har aktuelle planer om at sende endnu et hold af officielle koreanske repræsentanter til Esbjerg på en VIP-tour,” siger han.
Havnebyen Ulsan er også medlem af World Energy Cities Partnerships, som netop har afholdt møde i Esbjerg i begyndelsen af oktober.
”Vi sætter folk op med Esbjerg, fordi det jo både speeder andre landes grønne omstilling op, samtidig med at det kan gavne danske virksomheder. Det giver super god mening,” siger Nick Damgaard Jensen fra sin stol i Washington.
Gå til oversigten