marts 11, 2021

Brexit: Samhandlen er igen på vej op i tempo

Poe fodevarekontrol 011 min

Har du spørgsmål?

Karin rix hollander

Karin Rix Holländer

Direktionssekretær

Nye regler og meget papirarbejde har givet udfordringer i samhandlen med Storbritannien, på trods af handelsaftalen. Men samhandlen er godt i gang igen, og BIP-centeret på Esbjerg Havn har travlt med håndteringen af importerede fødevarer. Erfaringerne fra BIP-centeret skal nu deles med briterne på den anden side af Nordsøen.

DFDS-færgen fra Immingham i Storbritannien ankommer til Esbjerg Havn ved 15-tiden hver dag. Containerne med importvarer kører af færgen og op til det nyetablerede BIP-center på Zodiaksvej, hvor importerede animalske produkter fra tredjelande skal til kontrol.

Varerne er allerede blevet anmeldt skriftligt, og alle dokumententer er blevet tjekket af Fødevarestyrelsens medarbejdere på BIP-centeret.

Poe fodevarekontrol 006 min

Lastbilerne med importerede animalske varer fra tredjelande skal alle forbi kontrol på BIP-centeret.

Med papirerne i orden skal lastbilen og varerne nu ID-kontrolleres. Det tjekkes, at sendingen stemmer overens med dokumenterne, og måske udtages der stikprøver til fysisk kontrol. Her skal en af BIP-centerets fire medarbejdere kigge på, lugte til og måske smage på varerne. Muligvis skal en prøve sendes til laboratoriet. Til sidst godkendes varerne i EU's godkendelsessystem, Traces NT, og der bliver sendt besked til toldmyndighederne, så varerne kan indfortoldes.

Poe fodevarekontrol 021 min

Poe fodevarekontrol 017 min

Medarbejderne på BIP-centeret skal ofte snuse og smage på de importerede varer.

ID-kontrollen har typisk varet en lille halv time, mens den fysiske kontrol har taget et par timer. Og hvert kvarter koster i omegnen af 750 kroner.

Sådan forløber importen fra Storbritannien nu.

Spoler vi tilbage til tiden før 1. januar 2021, var billedet et helt andet. Når et DFDS-skib ankom, gik der kun få minutter, før lastbilerne var ude at køre på de danske veje.

Kontrollerne på BIP-centeret er et godt eksempel på, hvor mange regler og hvor meget papirarbejde, briternes udtrædelse af EU har betydet. Til trods for, at der kom en handelsaftale i stand i sidste øjeblik.

”Vi har været meget spændte på, om handlen med England ville fortsætte, for der er på mange parametre stor forskel på at være samhandelsland og tredjeland. Men handelsaftalen har nedbrudt nogle barrierer, selvom der stadig er meget bureaukrati,” siger sektionsleder Annette Arbjerg fra FødevareSydvest, som driver det nyoprettede BIP-center på havnen.

Poe fodevarekontrol 011 min

Brexit har betydet ekstra ventetid og masser af papirarbejde. En kontrol på BIP-centeret på Esbjerg Havn tager fra en halv time og op til et par timer.

God dialog med havnen og erhvervet

De mange nye regler og papirarbejdet har formentlig også været medvirkende til, at importen har ligget noget under det normale niveau siden nytår. Men uge efter uge har de i alt otte medarbejdere i BIP-centeret på Esbjerg Havn fået mere og mere travlt.

”Vi kan mærke, at behovet begynder at være der. Jeg tror, at mange i starten tænkte, at de lige skulle prøve det af,” siger Annette Arbjerg.

Første uge af januar var der kun syv partier varer, som skulle igennem BIP-centeret. Siden har tallet været støt stigende. I midten af februar var 52 partier igennem BIP-centeret på en uge. Og selvom Brexit betyder ventetid for chaufførerne og lidt mere bøvl, oplever Annette Arbjerg, at folk er venlige, forestående og imødekommende.

”Vi er stadig i opstartsfasen, men vi begynder så småt at have erfaringerne, og de faste kunder er efterhånden rutinerede. Vi har haft et godt samarbejde med Esbjerg Havn og en god dialog med erhvervet længe, og har derfor været godt forberedt på både behov og forventninger,” siger Annette Arbjerg.

Et stærkt udgangspunkt

Også på eksportsiden har der været frygt for, hvad Brexit ville komme til at betyde. Den britiske økonomi er hårdt ramt af Brexit og Covid-19, og derfor var spørgsmålet, om de ville beskytte sig selv med bl.a. høje toldsatser, importkvoter og forsøge at skaffe billigere varer til lavere kvalitet fra lande længere væk?

”Da Brexit fald på plads med en aftale, var det med stor lettelse i fødevaresektoren i Danmark. Med en årlig værdi på 12 milliarder kroner, er Storbritannien jo et vigtigt eksportmarked for os,” siger Flemming Nør-Pedersen, der er direktør i Landbrug & Fødevarer.

I 2016, da de britiske vælgere stemte ja til Brexit, gik fødevaresektoren i alarmberedskab, for udmeldingen kunne potentielt føre til handelsbarrierer. Derfor blev der etableret et samarbejde mellem alle berørte parter, heriblandt store operatører som Blue Water Shipping, DFDS, Esbjerg Havn og offentlige myndigheder. Flemming Nør-Pedersen er meget begejstret for samarbejdet, som blandt andet førte til etableringen af BIP-centeret på Esbjerg Havn.

Men med en handelsaftale i hus kom der ingen told på eksporterede fødevarer, og frygten om kvoter blev manet til jorden.

”Det er to stærke udgangspunkter for at opretholde fødevareeksporten til Storbritannien,” siger Flemming Nør-Pedersen.

Flemmingnor 0

Flemming Nør-Pedersen, direktør i Landbrug & Fødevarer, er glad for, at en handelsaftale faldt på plads mellem EU og Storbritannien. "Med en årlig værdi på 12 milliarder kroner, er Storbritannien jo et vigtigt eksportmarked for os," siger han. Foto: Landbrug & Fødevarer

Første halvleg er endt fornuftigt

Og på trods af en fremtid præget af mere bureaukrati og sandsynligvis flere dyre forsinkelser på varer efter 1. juli, når den såkaldte ’grace period’ slutter, er Flemming Nør-Pedersen overvejende optimistisk. Han peger på, at eksporten har fået en god begyndelse trods begyndervanskeligheder.

”Al den friktion, vi slap af med med de åbne grænser, kommer jo desværre tilbage. Men det er jo et vilkår. Heldigvis var det en fredelig skilsmisse, og vi værdsætter stadig hinanden rigtig meget, og det samarbejde, vi har om eksporten, skal bare fastholdes. Det er vores tilgang,” siger Flemming Nør Pedersen.

Og han tror på staus quo i relation til markedsforholdene:

”Det vil nok i bedste fald være nogenlunde stabilt. Men første halvleg endt fornuftigt,” slår han fast.

Et oversøisk samarbejde

Det er ikke kun samhandlen, der skal fastholdes efter Brexit, men også de gode, årelange samarbejder. Derfor har Esbjerg Havn for nylig formaliseret et samarbejde med regionen Hull & Humber på den anden side af Nordsøen. Et forum, hvor Esbjerg Havn og Hull & Humber skal mødes og diskutere udfordringer sammen med relevante ekspertgæster, virksomheder og organisationer.

”Som havn kigger vi altid fremad, og efter Brexit er det vigtigt, at bliver ved med at have stærke bånd og forhold til regionerne på den anden side af Nordsøen. Vi har cirka 200 virksomheder på havneområdet, der har daglig forretning med Storbritannien. Derfor har vi lavet det her samarbejde,” siger havnedirektør Dennis Jul Pedersen.

Samarbejdet handler blandet andet om offshorevind og andre vedvarende energikilder samt praktiske Brexit-erfaringer. For når ’grace perioden’ er forbi, skal Humber-havnene også have grænsetoldsteder klar. Lige nu er tre under opførelse: på Humber Port of Immingham, på Humber Sea Terminal og på King George Dock Hull.

”Vi har bygningerne klar til juli, men der er stadig småting, vi skal have på plads. Så det er ikke problemfrit, men vi er i fuld gang med at komme i mål. Og vi overvejer et besøg på Esbjerg Havn, så vi kan lære af dem og deres erfaringer,” siger Pauline Wade, der er Director of International Trade i Hull & Humber Chamber of Commerce.

Hun er enig med Landbrug & Fødevarer i, at fremtiden ser lys ud trods alt.

”Det hele er meget nyt lige nu, men jeg tror, at det hele vil være normaliseret, når vi er nogle år længere fremme. Jeg er sikker på, at samhandlen vil fortsætte, og der vil være efterspørgsel fra begge sider. Vi skal bare lige forbi indkøringsvanskelighederne,” siger Pauline Wade.

På BIP-centeret på Esbjerg Havn bestod begyndervanskelighederne mest af praktiske ting, som løbende er blevet løst. Som eksempel nævner Anette Arbjerg, at de har ændret i åbningstiderne, så de endnu bedre matcher, hvornår anmeldelserne og varerne kommer.

”Det har været anderledes, end vi havde forestillet os. Men det er til den gode side, når vi lige får det op at køre. Og i bund og grund handler det om den gode dialog mellem os og kunderne,” siger Anette Arbjerg.

Gå til oversigten