En havn i hastig forandring. Positiv opmærksomhed fra hele verden. Gigantiske perspektiver for havnens virksomheder. Disse tre emner fyldte meget på Esbjerg Havns Årsmøde 23. juni, hvor formanden kaldte det seneste år for ’En milepæl’, og Esbjergs borgmester forklarede, hvorfor Esbjerg er blevet kaldt ’Nordeuropas Dubai’. Esbjerg Havns direktør påpegede, at uddybningen af sejlrenden kan give adgang til et nyt RoRo-marked.
Godt 100 mennesker havde trodset de 25-graders sommervarme, der ramte Esbjerg den 23. juni, for at være med til Esbjerg Havn Årsmøde i Musikhuset i Esbjerg.
Mødet indledtes med en tale fra formanden for havnens bestyrelse, Søren Gade, der talte om den voldsomme opmærksomhed, som Danmarks femtestørste by har fået fra hele verden det seneste år.
”De er kommet fra både Taiwan og Australien, Polen og Holland. Fra Sverige over USA og til Indien og Japan. Alle har de ønsket at lade sig inspirere af, hvad vi har skabt sammen her på Esbjerg Havn. Det er imponerende,” sagde Søren Gade.
Han uddybede, at havnen har udviklet sig til et internationalt, multimodalt transportcentrum, som havnens initiativtagere nok næppe havde set for sig, da havnen blev skabt i 1874.
Miraklet i Esbjerg og Nordeuropas Dubai
Esbjergs borgmester var inde på samme emne i sin tale. Han har selv haft travlt med at tale med udenlandske medier i årets løb.
Tyske Der Spiegel skrev en stor artikel om, at fjernvarmen i et kulfyret kraftværk skal erstattes af en af verdens største varmepumper og kaldte det ’Miraklet i Esbjerg’. ZDF og Die Welt kaldte Esbjerg for ’NordEuropas Dubai’. New York Times ville gerne høre om, hvad vi gør for at omstille en by til grønne løsninger, og det meget velansete nyhedsmagasin The Economist skrev om, hvordan Nordsøen bliver Europas nye kraftcenter med Esbjerg i centrum. Det amerikanske modstykke til BBC, NPR USA med 60 millioner lyttere, fortalte om den store havvandsvarmepumpe og fjernvarmeprojektet i Din Forsyning.
”Og sådan kunne jeg fortsætte,” sagde borgmesteren.
”Læsere, lyttere og seere fra hele verden har hørt om Esbjerg, fordi de hos os ser visioner og idéer, som deres lande og byer kan blive inspirerede af. Det gør mig glad og stolt. Det er et kæmpe skulderklap til alle jer, der er samlet i dag, og alt det, som Esbjerg by, Esbjerg Havn, havnens virksomheder, borgere og vi politikere har opnået og repræsenterer inden for både havvind, fjernvarme og andre grønne løsninger,” sagde Jesper Frost, borgmester i Esbjerg.
”Det, vi har skabt, er i verdensklasse”
Men opmærksomheden kom ikke kun fra medier. Et besøg fra 44 MBA-studerende fra Harvard Business School gjorde et særligt indtryk på Esbjerg Havns formand.
En af verdens førende professorer på det grønne område var med og fortalte, at Esbjerg var det første navn på deres liste over rejsemål. Det var første gang, at Harvard tog studerende med på en rejse om grøn omstilling i praksis.
”Normalt samarbejder og besøger Harvard virksomheder som Toyota, Tesla og lignende. Så at de satte Esbjerg først på landkortet, er ganske markant,” sagde Jesper Frost.
Søren Gade understregede, at alle besøgene af delegationer og de internationale mediers omtale af havnen, sætter det to tykke streger under den stærke strategiske position, som Esbjerg Havn har fået.
”Derfor har det seneste år været en milepæl,” sagde han.
Det understregedes også, da EU-kommissionens top valgte at placere havnens direktør Dennis Jul Pedersen ved siden af formand for EU-kommissionen, Ursula von der Leyen, i diskussionerne om grøn omstilling i Oostende. Samtidig blev han også inviteret med til regeringsseminar med Statsministeren.
”Det, vi – os, der er samlet her i dag – har formået at skabe sammen, er i verdensklasse,” sagde Søren Gade.
Havnen forandrer sig nu
På tidligere årsmøder på Esbjerg Havn, har potentialet i udviklingen fyldt meget. Denne gang blev der også talt om de forandringer, der sker netop nu.
”Tidligere år har jeg talt om besøg fra statsledere, muligheder som NATO-havn og om de potentielle PtX og fjernvarmeløsninger, der rækker langt ind i fremtiden. I dag vil jeg sige: De perspektiver er nu ikke længere kun fremtidsscenarier. De er ved at blive foldet ud,” sagde borgmester Jesper Frost, som aldrig har set så mange forandringer på havnen så hurtigt.
”Den ene dag ser jeg, havnen indvie en ny gigantisk hal, som Siemens-Gamesa er flyttet ind i. Den næste dag, ser jeg en hal til Energinet blive bygget. Den tredje dag ser jeg nye skridt blive taget i udvidelsen af Esbjerg Havn. Om bare få år tror jeg, at vi kan sige, at havnen ser helt anderledes ud end den gør i dag,” sagde han.
Mange ordrer i bogen
Søren Gade mindede om, at Esbjerg Havn nu igen skal udskibe dansk havvind, når der skal udskibes vindmøllekomponenter til Vesterhav Nord og Syd, og når havnen i 2025 skal udskibe møller til Thor. Samtidig med at Esbjerg servicerer Holland og Tyskland, som gør stor brug af Esbjerg.
Havnedirektør Dennis Jul Pedersen fortalte, at der er mange ordrer i bogen.
”Esbjerg Havn har i dag booket mere end 10 Gigawatt havvind, som skal installeres fra havnen frem mod 2029. Der er tale om udbygning af havvindparker i Danmark, Tyskland og Storbritannien, og vi kan konstatere, at Esbjerg Havn også i fremtiden vil være yderst vigtig for den grønne omstilling hos vores naboer i Tyskland og Storbritannien,” sagde han.
Dennis Jul Pedersen fortalte, at uddybningen af sejlrenden, som ventes færdig i foråret 2024, ikke kun handler om vind og NATO. Men at de skibe, som nu kan gå ind i Esbjerg Havn, også medfører nye perspektiver.
”Sidste år eksporterede Europa produkter til USA for 527 milliarder dollars. Vi kunne naturligvis godt tænke os, at meget af dette kom igennem Esbjerg Havn. Og det begynder vi at planlægge efter. Faktisk har vi lovet EU, at antallet af anløb med RoRo-skibe skal firdobles over de næste 10 år,” sagde Dennis Jul Pedersen som også understregede, at RoRo-segmentet bliver et fokuspunkt i den kommende tid.
Esbjerg Havn bliver den første havn i Nordeuropa, som kan tage imod de nye, store installationsskibe. EU gav en bevilling på 211 millioner kroner til uddybningen.
Fortsatte investeringer
Både Søren Gade og Dennis Jul Pedersen takkede virksomhederne på havnen for deres investeringslyst.
”Vi skal fortsætte med at investere og innovere. Men alle de kunder, jeg taler med, er også fuldstændig investeringsparate,” sagde Søren Gade.
Han mindede om, at den vækst, der venter på vindområdet, er af nærmest ubegribelige dimensioner.
”Der står nu godt 15 GW derude. Men inden 2030 skal der skabes i alt 130 GW havvind. Inden 2050 er det 300 GW. Det er mere strøm, end hvad alle europæiske husstande bruger på et år,” sagde han.
Alligevel er der mere på vej. For som Søren Gade afsluttede sin tale med at konstatere, så er der nye markeder rundt om i verden.
”Vores mange besøg i år viser, at der er flere, der kigger vores vej. Dem skal vi også hjælpe. Og det kommer vi også til,” sagde han.
Dennis Jul Pedersen understregede også, at vind bestemt ikke er eneste vækstområde.
”Vi har vind-projekter. Vi har RoRo. Vi har CCS-projekter. Vi har P2X-projekter. Det bliver travlt,” sagde Dennis Jul Pedersen.
Borgmester Jesper Frost supplerede:
”Havnen vil om få år se anderledes ud, og det får også en betydning for byen. Men jeg tror på, at de forandringer, vi i fællesskab kan skabe, vil være med til at gøre Esbjerg by og Esbjerg Havn til et sted, der stadig vil blive betragtet som helt særligt, og som vil skabe arbejdspladser og forandringer i et højt tempo. Til glæde for alle os her i lokalet og alle nuværende og fremtidige borgere i byen.”
Gå til oversigten