Vandstanden i havet ud for Esbjerg forventes ved udgangen af dette århundrede at være steget markant. Det viser ny rapport. Esbjerg Havn er allerede – og har længe været – i gang med at sikre sig mod de fremtidige, ekstreme klimaforhold.
Ved udgangen af dette århundrede vil havvandstanden ud for Esbjerg være steget med 89 centimeter, hvis udledningen af drivhusgasser fortsætter med at stige. Det konkluderer en ny rapport lavet af forskere ved GEUS - De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland.
Undersøgelsen viser, at Esbjerg er langt højere udsat for klimaforandringer og ekstreme oversvømmelser, sammenlignet med andre danske byer som Skagen og København. Her vil havene i værste tilfælde være steget med henholdsvis 77 og 64 centimeter i 2100.
Forskerne fra GEUS opererer i undersøgelsen med to scenarier. I det ene scenarie fortsætter stigningen af drivhusgasser uændret rundt om i verden, og det er i dette scenarie, at vandstanden vil være steget med 89 centimeter i år 2100.
Det andet scenarie tager udgangspunkt i, at udledningen af drivhusgasser bliver nedbragt som aftalt i Paris-aftalen. I dette scenarie forventer forskerne, at havniveauet ud for Esbjerg vil stige med 63 centimeter. Til sammenligning vil der være en stigning på 51 centimeter i København og 39 centimeter ved Skagen.
De voldsommere kræfter skal imødegås
Rapportens dystre forudsigelser bliver taget dybt alvorligt på Esbjerg Havn, for de ved, at den globale opvarmning skal tages seriøst. Men de er ikke bange for oversvømmelser. Esbjerg Havn er nemlig allerede i gang med at sikre sig mod de stigende verdenshave.
”Vi er selvfølgelig helt klar over, at klimaforandringerne er en realitet, og de er en del af vores dagligdag, da vandstigninger ikke er ukendte for os. Men det handler om at have et beredskab, og det er klart, at de voldsommere kræfter i fremtiden, er noget vi skal imødegå,” siger Jesper Bank, salgsdirektør på Esbjerg Havn.
Derfor er det også planen, at den nye etape 5-udvidelse af Østhavnen skal have en kajkant, der er 6 meter over normal vandstand, så blandt andet godset på havnen ikke står udsat.
Der har altid været respekt for havet
Det er langtfra nyt, at havnen har fokus på de høje vandstande.
”Vi har i mange år arbejdet med højvandsstigninger og brugt de gældende tal, der nu var fremme. Så fokus har været der lige siden de første kajer blev bygget, så alt er bygget med det in mente,” forklarer Jesper Jørgensen, der er ingeniør ved Esbjerg Havn.
Derfor er kajerne allerede bygget i en højde på 4,5 meter, og virksomhederne, der lejer sig ind, sikrer sig selv, når der varsles ekstraordinært højvande. De barrikaderer sig med vandtætte skotter, der hvor de er udsat og fjerner alt følsomt udstyr på pladserne. Desuden er der regler for, at nye bygninger på den gamle havn skal være havvandssikret.
”Vi og virksomhederne på havnen er vant til at tage højde for havet i enhver henseende og have respekt for det. Så jeg er ikke i tvivl om, at virksomhederne på de gamle kajer også vil være der om 100 år, selvom de ligger lavere, end de nye områder kommer til at gøre. De vil nok bare være indrettet lidt anderledes, så de kan beskytte sig mod de ekstreme vejrhændelser, der måske bliver lidt voldsommere i fremtiden,” siger Jesper Jørgensen.
Også byen påvirkes
I Esbjerg Kommune arbejder man også på at lave en samlet handlingsplan for, hvordan man håndterer de høje vandstande i fremtiden, og ifølge Esbjerg Havn er det godt med et fokus fra kommunens side. Også selvom både havnen og virksomhederne på havnen allerede er godt udrustede til at tilpasse sig de forhøjede vandstigninger.
Men det er ikke kun havnen, som vil blive påvirket af fremtidige klimaforandringer og vandstandsstigninger. Det vil også påvirke Esbjerg By. Derfor er Esbjerg Havn og Esbjerg Kommune også i løbende dialog om de fælles tiltag og fælles interesseområder, man har.
”Vi samarbejder selvfølgelig og er med, hvis der skal laves fælles løsninger på et tidspunkt,” siger Jesper Jørgensen.
Større udfordringer i andre havne
I England og Holland er mange havnes grundlæggende infrastruktur bygget for flere hundrede år siden. For eksempel i England og Holland. De havne har endnu større udfordringer, når havet stiger.
”I Holland er der lige nu enorme dige-projekter i gang, hvor hundredvis af kilometer af diger bliver hævet 5-10 meter for at beskytte havneinfrastruktur og for at beskytte byerne. Det kræver enorme summer. Så sammenlignet med de udfordringer, slipper vi billigere i Esbjerg,” siger Jesper Bank.
Gå til oversigten