august 19, 2020

Esbjerg Havn forbereder sig på EUxit med Border Inspection Post

Bip og told 2

Har du spørgsmål?

Karin rix hollander

Karin Rix Holländer

Direktionssekretær

EUxit nærmer sig med hastige skridt, og usikkerheden om, hvad der præcis kommer til at ske, er stadig stor. Men Esbjerg Havn forbereder sig på flere scenarier og er i øjeblikket i gang med at bygge et BIP-center.

1. juli var en milepæl for EU og Storbritannien. For inden denne dato kunne overgangsperioden, hvor Storbritannien er omfattet af EU’s gældende regelsæt, forlænges med et eller to år. Men det skete ikke, og det betyder, at 1. januar 2021 bliver skelsættende. For enten indgår EU og Storbritannien en aftale om handel på særlige vilkår, eller også kommer Storbritannien til at blive betragtet som et tredjeland uden for EU.

”Vi kigger ind i et usikkert forløb og nogle meget komplicerede forhandlinger. Meget kan ske inden årets udgang, og vi ved ikke, hvor det ender,” siger Michael Svane, der er branchedirektør for DI Transport.

Generelt er eksporten udfordret, og friske tal fra Danmarks Statistik viser, at den danske eksport til Storbritannien er faldende. I 2017 lød den totale eksport af varer på 53,7 milliarder kroner, mens tallet i 2019 lå på 44,9 milliarder. Fra første halvår i 2019 til første halvår i 2020 er der sket et fald på 32,4 procent, heriblandt er mejeriprodukter faldet med 25,1 procent i perioden.

Dog er der enkelte varekategorier, der er steget det seneste år. Det gælder for eksempel eksporten af kød, heriblandt dansk bacon, svinekød og flæskesvær, der er steget med 9,7 procent.

”Det er ikke et entydigt kønt billede, og jeg tror desværre vi må indstille os på, at eksporten vil have det svært. Ikke mindst set i lyset af landenes økonomier efter corona-situationen,” siger Michael Svane.

Brexit fald 01 2

Friske tal fra Danmarks Statistik viser, at den danske eksport til Storbritannien er faldende. I 2017 lød den totale eksport af varer på 53,7 milliarder kroner, mens tallet i 2019 lå på 44,9 milliarder. Fra første halvår i 2019 til første halvår i 2020 er der sket et fald på 32,4 procent.

Brexit fald 02

Fra første halvår i 2019 til første halvår i 2020 er der sket et fald på 32,4 procent i Danmarks eksport til Storbritannien, heriblandt er mejeriprodukter faldet med 25,1 procent i perioden. Dog er der enkelte varekategorier, der er steget det seneste år. Det gælder for eksempel eksporten af kød, heriblandt dansk bacon, svinekød og flæskesvær, der er steget med 9,7 procent.

Esbjerg Havn forbereder sig på no deal

EUxit er rundt om hjørnet, corona eller ej. Og Esbjerg Havn, der traditionelt set er omdrejningspunkt for samhandel med Storbritannien, og til stadighed har en stærk berøring, har en stor rolle at spille, når EUxit træder i kraft til januar.

”Helt grundlæggende stiller EUxit krav til effektiviteten på havnen. Noget, de allerede er gode til. Det kommer til at kræve en facilitering af det faktum, at vi får andre spilleregler mellem Storbritannien og resten af EU. Men det handler også om, at man har fokus på, at der er nye muligheder uden at glemme det fundament, man står på. Og her skal man nok være opsøgende i forhold til markedet og markedsmulighederne sammen med de virksomheder, der er på havnen,” siger Michael Svane.

Og netop det er Esbjerg Havn allerede godt i gang med. For til januar vil Toldstyrelsen og Fødevarestyrelsen have fået nyt hjem på Zodiaksvej på Esbjerg Havn. Som et led i forberedelserne til EUxit – hvordan det end kommer til at falde ud – er Esbjerg Havn i gang med at indhente byggetilladelse til en Border Inspection Post (BIP).

Her vil være kontorfaciliteter til både Fødevarestyrelsen og Toldstyrelsen, der får tre inspektionsområder til import fra tredjelande. For når overgangsperioden er slut, er der risiko for, at Storbritannien skal betragtes som et tredjeland uden for EU, og det vil kræve helt andre regler for told og fødevarer.

”Vi forbereder os på en no deal-situation i 2021, og vi er positive i forhold til, hvad man kan med den nye kontrolenhed. Den betyder, at vi får en ny service på havnen, og at vi vil være i stand til at modtage varer fra tredjelande. Det åbner jo nye muligheder. Lige nu er fokus naturligvis på England, men det betyder, at vi også kan kigge mod for eksempel Kina og Sydamerika,” siger Dennis Jul Pedersen, der er havnedirektør på Esbjerg Havn.

Bip og told 2

Visualisering af det kommende BIP-center på Esbjerg Havn, som vil står færdig i slutningen af året.

Den rigtige satsning

Etableringen af et BIP-center er ifølge Michael Svane den helt rigtige vej at gå for Esbjerg Havn.

”Hvor intet vover, intet vinder. Jeg synes helt klart, at det er den rigtige satsning – og en lovende satsning, der gør, at Esbjerg Havn kan gøre sig forhåbninger om at tage fat i tredjelandsmarkedet. Ikke mindst fordi havnens klimadagsorden understøtter, at her er en havn, som kan noget særligt. Så har de noget af have ambitionerne i. Det er en god kurs at slå ind på,” fastslår Michael Svane.

Michael svane 10

"Vi kigger ind i et usikkert forløb og nogle meget komplicerede forhandlinger. Meget kan ske inden årets udgang, og vi ved ikke, hvor det ender," siger Michael Svane, branchedirektør for DI Transport. Foto: Dansk Industri.

Gå til oversigten