Esbjerg Havn har ifølge borgmester Jesper Frost foretaget et gearskifte i forhold til betydning internationalt. Han er selv netop kommet hjem fra en eksport-turne i USA med den danske regeringstop, hvor Esbjerg Havn var det gode eksempel. Samtidig har Esbjerg Havn indgået en aftale med fem europæiske tophavne indenfor havvind. Det internationale havnesamarbejde har nu førsteprioritet i havnens dialog med havnekolleger.
Esbjerg Havn har netop taget initiativ til et formaliseret samarbejde med fem af de mest centrale havne for havvind i Nordeuropa, så de kan samarbejde om hurtigst muligt at få løst de kapacitetsudfordringer, som vindhavne står med efter Esbjerg-deklarationen.
Havnene er Esbjerg Havn, Port Oostende i Belgien, Groningen Seaports/Eemshaven i Holland, Niedersachsen Port/Cuxhaven i Tyskland, Nantes-Saint Nazaire Port i Frankrig og Humber i England.
”Vi vender i højere grad ansigtet udad,” siger Esbjergs borgmester, Jesper Frost (V), om det gearskifte, som han mener er sket i Esbjerg.
Han er selv for kort tid siden kommet hjem fra USA, hvor han var inviteret med af regeringen til at præsentere Europas førende vindhavn foran amerikanske senatorer i den amerikanske kongres i et grønt eksportinitiativ. Her var Statsminister Mette Frederiksen et af de andre ansigter i forsamlingen, mens også Copenhagen Infrastructure Partners (CIP), Ørsted, Vestas, Topsøe, Esvagt, Granly samt brancheorganisationer som Dansk Industri, Dansk Erhverv, Green Power Denmark og Energinet var med.
”Det siger sig selv, at når jeg er første taler efter Statsministeren og får lov til at tale foran 100 tilhørere i den amerikanske kongres foran både politikere og amerikanske virksomheder, så viser det lidt om, hvor Esbjerg Havn er. Vi er gået fra at være en havn, man taler om i Danmark, til en havn man taler om internationalt,” siger Jesper Frost.
Den største talerstol
Dermed spiller havnen også en rolle på Danmarks vegne, mener han.
”Det er svært at forestille sig en større talerstol end den. USA står over for en kæmpe opgave med havvind, og nordøst for New York skal de i gang med et 30 GW-projekt, som bare er det første af mange,” siger Jesper Frost.
Det er særlig relevant, fordi Esbjerg Havn har 250 virksomheder som i høj grad har erfaring med havvind.
”Vi har jo allerede naceller på havnen, mens de i USA taler om at få det,” siger han.
Forhåbningen er, at danske virksomheder, der opererer på Esbjerg Havn, kan få opgaver. Granly Gruppen var med på rejsen, fordi de går med tanke om at oprette en amerikansk afdeling.
”Det kan ende som et dansk eksport-eventyr,” siger Jesper Frost, der understreger, at mange danske virksomheder enten har planer om selv at oprette afdelinger eller indgå konsortier med amerikanske virksomheder.
”Esbjerg-deklarationen er også blevet bemærket i Washington og New York. Men det nuværende gearskifte bygger oven på mange års hårdt arbejde på havnen,” siger Jesper Frost.
Samarbejde med andre vindhavne
Næsten samtidig med rundrejsen i USA offentliggjorde Esbjerg Havn et unikt, internationalt samarbejde, som Esbjerg Havn selv har taget initiativ til.
De seks førende nordeuropæiske vindhavne har givet håndslag på at mødes to gange årligt og øge samarbejdet. Et samarbejde der skal være med til at hjælpe på de kapacitetsproblemer, som havnene oplever.
Med Esbjerg-deklarationen blev målsætningen for havvind i Europa forøget voldsomt. Tyskland, Danmark, Belgien og Holland har etableret et fælles mål om at levere mindst 65 GW havvind inden 2030, og det lægger pres på de europæiske havne.
Det udvidede samarbejde bygger på en eksisterende aftalte, som Esbjerg Havn tidligere har indgået i regi af initiativet Green Port Hull.
”Den aktuelle geopolitiske situation i Europa kræver, at vi får sat endnu mere vind op. Hurtigt. Esbjerg-deklarationen er bevis for, at samarbejde kan bringe os langt. Det samarbejde må vi også få aktiveret havnene i mellem, på et operationelt og praktisk plan,” siger Dennis Jul Pedersen, direktør på Esbjerg Havn.
Ifølge Esbjerg Havns direktør gælder det både praktikaliteter og om at sende et signal til markedet om, at havnene er villige til at gøre alt for at accelerere den grønne omstilling med havvind. Og derfor har de øget det direkte samarbejde med andre vind-havne.
”Ambitiøse målsætninger er fremragende. Men vi skal også have nogen til at lytte til os og forstå, at der er grænser for, hvad vi havne kan med den nuværende kapacitet. Vi tror på, at vi ved at dele erfaringer kan øge tempoet, og ved at lægge et samlet pres på politikerne kan være med til at finde løsninger på de store kapacitetsproblemer, vi ser ind i,” siger Dennis Jul Pedersen.
Videndeling på tværs af havne
Konkret lægger samarbejdet op til, at repræsentanter fra de seks havne mødes to gange årligt for at diskutere og dele indsigter og viden. For eksempel kan de samarbejde om pladsmangel. Hvis en havn kun har plads til et halvt projekt, har en anden havn måske plads til den anden halvdel. Dermed kan havvindmølleparken blive opført til tiden i stedet for at skulle afvente plads på den enkelte havn.
Det er en metode, Esbjerg Havn allerede har gjort brug af med stor succes med Groningen Seaports/Eemshaven i Holland. En havn, hvorfra 18 havvindmølleparker er udskibet.
”Vi går nu sammen om at finde de bedste løsninger til optimering af havnene i offshore-industrien. Sammen kan vi blive betragtet som seriøse partnere i at nå de europæiske mål,” siger Erik Bartholet, Business manager logistics and offshore wind, Groningen Seaport/Eemshaven, der er en af de nye samarbejdspartnere.
Det første møde mellem de seks havne vil foregå på Esbjerg Havn senere på året.
”Det er enormt stærkt gået af havnen at samle de havne, der spiller en nøglerolle i Nordsøen, og samlet set er det en super stærk alliance. Endnu et billede på, at Esbjerg Havn har rettet blikket udad,” siger Jesper Frost.
Samtidig er samarbejdet med de danske havne som Aarhus og Odense om at sikre vindindustrien opmærksomhed droslet ned.
”Vi har aldrig haft et helt formelt samarbejde med de andre danske havne, men en fin dialog. Nu fokuserer vi kræfterne på det internationale samarbejde,” siger Jesper Frost.
Esbjerg igen på dagsordenen – nu i Vietnam
Der er ikke længe til, at Jesper Frost igen skal repræsentere Esbjerg og virksomhederne på havnen. 1. november går turen til Vietnam med kronprinsparret, hvor endnu et fremstød for grøn energi finder sted omkring havnen Hai Phong. Her skal Jesper Frost igen fortælle om Esbjerg Havns erfaringer.
”Samtidig har vi netop været værter for Verdens Energibyers topmøde, hvor der er delegationer fra hele verden. Og 20 mand bare fra Houston for eksempel. Det understreger bare, at Esbjerg Havn har foretaget et internationalt gearskifte,” siger Jesper Frost.
Gå til oversigten