11. december sidste år var en milepæl på Esbjerg Havn, da det første godstog trillede ind på kombiterminalen ved Taurusvej. Toget er kun det første af flere, og frem mod sommerferien er flere allerede planlagt.
Egentlig importerer Dansk Træemballage i Ribe ikke træ fra mellemtyskland. De køber det meste i Danmark og Nordtyskland eller sejler det hertil med skib fra Norge. Men da indkøbspriserne på træ styrtdykkede i Tyskland og Mellemeuropa sidste efterår, kunne Dansk Træemballage og træindkøber Anders Jensen ikke ignorere muligheden.
”Det var ekstraordinært, at træet er så billigt. Men selvom man finder billigt træ, så er det store spørgsmål altid logistikken. Hvordan får vi det hjem?” siger han. Udfordringen med import af træ langvejs fra er, at omkostningerne hurtigt vokser, når de store mængder træ skal transporteres langt.
Løsningen fandt han i kombiterminalen i Esbjerg, hvor 26 togvogne den 11. december 2018 kl. 7.30 om morgenen leverede nåletræsstammerne fra Harzen. Herfra blev de læsset på lastbiler og kørt til savværket i Ribe.
Og det blev ikke en engangsforestilling. Erfaringerne med brugen af terminalen er nemlig så gode, at Dansk Træemballage allerede har planlagt yderligere tog frem til sommerferien 2019. Aftalerne er også på plads.
”Det, vi håbede på, er lykkedes, så der er god grund til at fortsætte,” siger Anders Jensen.
Travlhed på træværket
På savværket i Ribe bliver nålestammerne lavet til træemballage som for eksempel paller og træpiller. Og selvom 26 godsvogne med 2,4 meter lange måletræsstammer med en samlet vægt på 2.000 tons lyder af meget, så svarer det faktisk ikke til mere end et døgns produktion på savværket, fortæller Anders Jensen.
Lige nu har de så travlt, at træet er røget direkte ind i produktionsflowet.
”Det er højkonjunktur, og det kan vi mærke. Industrien producerer og eksporterer mere, og det betyder, at de efterspørger mere af den type træemballage, som vi laver.”
Derfor bliver Anders Jensen ved med at kigge mod det mellemeuropæiske marked for billigt træ, som kan indgå i produktionen. Frem mod sommerferien ankommer flere tog med træ. Og det kan sagtens blive til flere.
”Det er positivt, at vi nu har en logistikløsning på plads i Esbjerg, så vi kan rykke hurtigt, når muligheden byder sig, for eksempel når der er stormfald og dermed billigt træ at købe,” siger han.
Tidligere har virksomheden gjort brug af stationen i Padborg, når tog skulle fragte stammerne langvejs fra. Men Padborg station ligger tæt på byen, og aktiviteterne var ikke forenelige med en lille, bynær station, forklarer Anders Jensen og fremhæver, at terminalen i Esbjerg med sin beliggenhed er optimal. Ikke mindst fordi, at der er plads til de lange stammer, når de skal lastes og den lange togstamme på ca. 600 meter.
Det er ikke alle steder, som har den nødvendige plads. Derfor giver det mening at lade toget køre de cirka tre timer ekstra fra Padborg til Esbjerg. Transporttiden med lastbilerne til Ribe bliver også kun en tredjedel af, hvad den ville have været fra Padborg.
Tog giver nye muligheder
Det er Jens Ole Pedersen, og hans virksomhed CFL cargo, som var operatør på toget før jul og også tager sig af de kommende ankomster. For ham er der ingen tvivl om, at togene er en god nyhed.
”Det giver mening at kigge i togenes retning. I nogle tilfælde aflaster togtrafikken vejene, men der er også tilfælde, hvor det slet ikke kan betale sig at fragte så store godsmængder over så lange afstande med lastbil. Hvis ikke toget var en mulighed, så ville det ikke kunne betale sig økonomisk,” siger han.
Anders Jensen er enig. For Dansk Træemballage var det ikke en mulighed at fragte træet med lastbil. Det kan ikke betale sig, fordi der skal virkelig, virkelig mange biler til at fragte det samme som et tog, forklarer han.
Foruden de store godsmængder, rummer togene også andre potentialer, fortæller Jesper Jørgensen, som er ingeniør og projektleder på terminalen på Esbjerg Havn.
”Pointen med at placere terminalen på havnen er, at vi binder transportformerne sammen. Det vil sige, at man kan fragte godset videre med lastbiler, men det betyder også, at man kan forestille sig, at togene bliver koblet med skibsfarten, så gods bliver transporteret med skib til Esbjerg og videre herfra med tog mod øst. Det giver nye muligheder,” siger han.
Godt for klimaet
Foruden aflastning af vejnettet og økonomi er der også en anden tungtvejende fordel ved togtransporten, forklarer Jens Ole Pedersen. Togtransporten er nemlig bedre for miljøet, og det er ikke at kimse ad.
Jesper Jørgensen bakker op.
”Nu og i fremtiden skal vi forholde os til miljø og klima, og det kræver, at vi tænker ”grønt” og kreativt for at kunne se helt nye muligheder. Som havn arbejder vi med bæredygtighed, og det samme gælder for virksomhederne. Vi kan se, at det er et opmærksomhedspunkt hos vores kunder,” siger han.
På de lange afstande er togene bedre for miljøet, fordi de kan transportere mere gods end lastbiler. Det betyder, at CO2-udledningen er mindre.
Gode muligheder – også fremover
Nyheden om, at der igen er tog på Esbjerg Havn er ikke gået ubemærket hen. Jesper Jørgensen forklarer, at de i forbindelse med det første tog før jul havde besøg af en del såkaldte ”trainspottere” – togentusiaster, som ikke kunne dy sig for at få et glimt af de mange godsvogne.
Flot så det da også ud, da det 640 meter lange togsæt ankom til Esbjerg. Det er lokomotivtypen MY-MX 1800, som trak de 26 godsvogne med 2,4 meter lange nåletræsstamme, der hver har en diameter på 30-40 cm.
Jespers Jørgensens skøn på nuværende tidspunkt er, at terminalen får besøg af i hvert fald 10 tog mere i 2019. Det er det, som på nuværende tidspunkt er planlagt. Men forhåbningen er, at man på et tidspunkt igen kan se daglig togdrift på Esbjerg Havn, efterhånden som endnu flere af virksomhederne på havnen får øjnene op for de muligheder, som kombiterminalen giver.
Gå til oversigten