november 29, 2024

Fremover skal droner assistere lodsernes arbejde på Esbjerg Havn

Dronedåb10 adjusted

Har du spørgsmål?

Karin rix hollander

Karin Rix Holländer

Direktionssekretær

Ved brug af droner tager Esbjerg Havn lodsning til nye højder, i tæt samarbejde med DanPilot og datterselskabet VesCo. Dronerne er lodsernes ekstra øjne fra luften og hjælper til med at navigere skibe sikkert ind i Esbjerg Havn. Projektet er førende på europæisk plan og der bliver rakt ud til Esbjerg fra andre europæiske havne.

75 meter oppe i luften hænger dronen Lone og kigger ned på DFDS’ RoRo skib ARK DANIA. Skibet ligger 700 meter fra indløbet til Esbjerg Havn. Oppe i kontrolcenteret på Esbjerg Havn sidder en af havnens lodser og giver instruktioner til skibets kaptajn, ved hjælp af live billeder fra dronen.

Esbjerg Havn og DanPilot med datterselskabet VecCo har iværksat et droneprojekt, der skal understøtte droneassisteret lodsning. Projektet går godt og drone nummer 2 er netop indsat i tjeneste.

Forhåbningen er, at arbejdet som lods på Esbjerg Havn fremover bliver mere sikkert og effektivt ved at reducere behovet for fysisk tilstedeværelse og forbedre navigationsmulighederne gennem brugen af droner.

”Vi har et virkelig spændende og godt samarbejde med DanPilot og de gode resultater fra de første test giver os store forhåbninger. Hvis vi ser fremad, vil udviklingen af et nyt kontrolrum på Esbjerg Havn gøre det muligt at håndtere droneoperationer i endnu højere grad,” siger Jesper Bank, salgsdirektør på Esbjerg Havn.

DanPilot har i øjeblikket to droner, navngivet Lone og Nivi efter medarbejdere på Esbjerg Havn. Dronerne kan blive en fast del af lodsernes dagligdag på havnen, men lige nu er projektet i testfasen, hvor dronerne indgår i en række grundige test med forskellige typer af testskibe. Både offshore vindfartøjer og store fragtskibe får understøttet sejladsen ved at få et bedre overblik og en forbedret effektivitet i havneoperationerne.

Idéen opstod ved en tilfældighed

Det var ved et tilfælde, at idéen om at anvende droner som supplement til traditionel lodsning opstod.

Brian Schmidt Nielsen, projektchef hos DanPilot, og hans kollegaer opdagede under arbejdet med en skibssimulator, hvor værdifuldt et fugleperspektiv kan være under en lodsning. Dette førte til tanken om, at droner vil kunne levere det samme overblik i virkeligheden og dermed øge sikkerheden og effektiviteten, ikke blot på Esbjerg Havn, men i havne over hele verden.

Dronedåb1 adjusted

Lone Arendt Rasmussen dåber dronen fra fra Danpilot, som er opkaldt efter hende.

Et helt nyt pilotprojekt

Esbjerg Havn har stillet faciliteter til rådighed for droneprojektet, herunder kontorlokaler og et testområde, hvor udviklere og softwareingeniører kan udføre deres arbejde. Droneudstyret og kontrolrummet er opstillet i dedikerede områder på havnen.

For selvom dronerne er blevet døbt og introduceret på havnen, er projektet stadig i sin tidlige testfase. Her kombineres autonom teknologi, skibsdata og lodserfaring for at højne sikkerheden og effektiviteten i forbindelse med skibes anløb til havnen. I denne pilotfase fungerer Esbjerg Havn som testplatform for en ny måde at udføre lodsning på.

Som en af Europas mest travle havne med en stor variation af skibstyper, fra offshore vindfartøjer til store fragtskibe, får lodserne mulighed for at teste dronerne i forskellige lodsningssituationer.

Lodserne, der tester dronerne, har minimum fem års erfaring og er særligt trænet i droneoperationer via DanPilots skibssimulator på Esbjerg Havn.

Droneprojektet forventes ikke kun at blive anvendt til lodsningsoperationer, da dronerne også har potentiale til at indgå i andre operationer på havnen.

”Dronerne kan bruges til meget mere end bare lodsning. De kan også inspicere havnens anlæg, såsom kraner, hvilket sparer tid og øger sikkerheden, fordi medarbejderne ikke selv behøver at klatre op for at inspicere dem,” forklarer Brian Schmidt Nielsen.

Et andet aspekt af testfasen er mulighederne for autonom flyvning, hvor dronerne kan følge forskellige skibe på vej ind i Esbjerg Havn ved hjælp af skibenes individuelle IMO-numre og deres AIS-signal. Dette vil kunne semiautomatisere lodsoperationerne på havnen.

Ny teknologi, der øger sikkerheden og effektiviteten

Et af målene for droneprojektet er, at dronerne skal gøre lodsoperationer mere præcise og sikre under alle vejrforhold. Dronerne kan operere under krævende vejrforhold, herunder kraftig vind, da de kan navigere i vindhastigheder op til 15-17 m/s. Desuden kan de operere ved dårlig sigtbarhed, såsom i tåge og sne, takket være deres infrarøde kameraer.

Dronerne skal give lodserne et pålideligt perspektiv i situationer, hvor lodsbåde ellers ville blive udfordret.

Lige nu har dronerne en batterilevetid på 40 minutter, men det forventes, at batterilevetiden vil blive forbedret markant i fremtiden. På nuværende tidspunkt opererer Esbjerg Havn og DanPilot med to droner, så en ny drone kan tage over, når den anden mangler strøm.

Dronedåb15 adjusted

Dronen Lone hænger i luften over havnen. Forhåbningen er, at arbejdet som lods på Esbjerg Havn fremover bliver mere sikkert og effektivt ved at reducere behovet for fysisk tilstedeværelse og forbedre navigationsmulighederne gennem brugen af droner.

I fugleperspektiv til andre havne

For nu er planen at dronerne særligt skal optimere lodsningen på Esbjerg Havn, men i fremtiden er planen, at arbejdet med droner skal bredes ud til flere internationale havne:

”Dronearbejdet kan skaleres til andre havne ved at standardisere kontrolsystemerne og uddanne personale i autonome navigationsprocedurer, så dronerne kan assistere ved lodsoperationer på tværs af forskellige havne,” siger Jesper Bank.

Allerede nu bliver Esbjerg Havns ekspertise anvendt i andre internationale havne, hvor projektleder Lone Arendt Rasmussen, som den ene drone er opkaldt efter, hjælper med at udvikle og planlægge droneoperationer på internationale havne i Tyskland og Holland.

Fremadrettede planer for droneassisteret lodsning

I de næste faser af droneprojektet på Esbjerg Havn vil der være fokus på at teste dronernes ydeevne under vanskelige vejrforhold samt optimere kameravinkler og -positioner.

Samtidig undersøges fase to af projektet, hvor to droner arbejder simultant for at dække skibets bevægelser fra flere vinkler. Den ene drone positionerer sig typisk ved skibets agterende, mens den anden overvåger forfra eller fra siden, hvilket giver lodsen et komplet overblik.

Udviklingen af en avanceret kommunikationsplatform gør det muligt for lodsen og kaptajnen at dele live data og videofeeds, så skibets kurs, manøvrer og omgivelser monitoreres i realtid. Denne fase demonstrerer, hvordan droneassisteret lodsning kan øge præcision og sikkerhed i komplekse lodsoperationer.

Gå til oversigten