juni 04, 2018

Fremtidens terminal er landet

Poe bws terminal 015 0

Har du spørgsmål?

Karin rix hollander

Karin Rix Holländer

Direktionssekretær

Det har krævet en investering på omkring 100 millioner kroner, men så er det også blevet Danmarks klart mest moderne RoRo havneterminal, siger Blue Water om den nye terminal i Østhavnen. Med sine 116.000 kvm kan den rumme 1.000 containere og 750 trailere på én gang. Og næsten tænke selv.

Kranen står som en ’Transformer’-figur på havnekajen. Den ligner lidt noget fra science-fiction serien, og kunne måske også godt gå for at være en del af Star Wars universet.

”Man skal være lidt en drengerøv for at synes, det her er sjovt, men det er jeg også,” siger Per Jensen med et smil. Han er Head of Port Services and Agency og ansvarlig for udviklingen af den nye Blue Water-terminal i Østhavnen. Han er tidligere skibsfører og styrmand, men sidder i dag bag rattet på en bil, der viser os rundt på området.

Kranen foran os er i virkeligheden ikke så high tech, men er alligevel en del af det nye univers i terminalen.

På bagsædet af den bil, vi kører rundt i, sidder Kim Fialla. Hvor Per Jensen har en baggrund inden for skibsfart, er Kim Jensen handelsmand med en cand. merc i markedsøkonomi. Han er også ekspert i processer, struktur og strategi.

Deres forskellige kompetencer har været afgørende i forbindelse med udarbejdelsen af den nye terminal. Startskuddet til arbejdet lød i august 2017 i tæt dialog med DFDS, der gerne ville i gang hurtigt, og derfra gik det tjept. Allerede den 23. december blev området taget i brug, selvom man kun var 80 procent færdig, og bygningerne først nu er ved at være færdigbyggede.

”Det var ikke optimalt, men tilstrækkeligt,” siger Per Jensen.

Poe bws terminal 001 0

Startskuddet til arbejdet med den ny terminal lød i august 2017. Allerede i december samme år var den i brug.

High tech modtagelse

Ved porten der leder ind til det aflukkede område i terminalen, er opstillet digitalt tjek-ind-udstyr. Hvor lastbilchauffører tidligere skulle have fysiske papirer, skal de nu taste en kode ind, hvorefter de får anvist en plads i terminalen, og eventuelt tager en container med ud. Systemet regner selv ud hvor den smarteste placering er i forhold til skibet alt efter indholdet i de trailere eller containere, som skibet har om bord.

Det automatiske tjek-ind system har krævet oversættelse til 16 sprog, heriblandt ukrainsk og rumænsk.

Som en del af den nye indtjekning er også installeret kameraer, der viser lastbiler og containere fra alle mulige vinkler, så man kan holde øje med containernes tilstand og ved præcis, hvornår hvad bliver kørt hvorhen. Eller om en eventuel bakkeskade var på containeren allerede, da den ankom.

Der går også en alarm, hvis en kølecontainer er fire grader varm, i stedet for to grader.

”Det her er uden sammenligning Danmarks mest avancerede RoRo-terminal, siger Kim Fialla, der har officiel titel af Head of Business Development & Finance i Blue Water Port Service Division.

Det skyldes blandt andet den fuldautomatiske skibsoperation. Systemet tildeler containerne pladser automatisk. Både på kajen, hvor de skal grupperes i forhold til miljøgodkendelse, så maling og gas ikke står ved siden af syre for eksempel. Men også på skibene, hvor der skal findes plads på de ofte store fartøjer med 3-4 dæk. Systemet indregner alle data, og så får havnearbejderen automatisk besked om via en tablet, hvor han skal køre terminaltraktoren hen og stille containeren. Der arbejdes stadig på at gøre systemet helt live, men det er tæt på.

Poe bws terminal 018

Hvor lastbilchauffører tidligere skulle have fysiske papirer, skal de nu taste en kode ind, hvorefter de får anvist en plads i terminalen, og eventuelt tager en container med ud.

Stor mundfuld

Blue Water håndterer seks skibsanløb om ugen fra DFDS og forventer snart tre mere. Typisk bliver der losset og lastet 200 enheder hver gang når et skib lægger an, så der er liv i terminalen og stilles store krav til logistikken, især i weekenden.

Kim Fialla erkender, at det har været en stor mundfuld at kaste sig ud i at få terminalen op at køre, før den var helt færdig.

”Det har været en sej kamp at køre fuld operation samtidig med, at terminalen ikke har været færdigbygget og samtidig med, at vi har færdiggjort IT-systemerne løbende. Det har givet nogle frustrationer hos kunder og medarbejdere, men vi nærmer os,” siger han.

Underjordiske ventiler sikrer mod udslip

En anden af terminalens nye features er underjordiske ventiler, der blandt andet skal forhindre udslip af farlig væske mod at lande i havet. Lækker en container, vil digitalt styrede ventiler under jorden sørge for at inddæmme udslippet, så det ikke ender i vandet og kun kommer ud i en begrænset del af kloakeringen. Faktisk kan systemet også selv opfange lugten af eksempelvis terpentin. Dermed forebygger systemet også, at brandfarligt materiale bevæger sig over i forbindelse med oplagret, farligt gods.

”Det har været en sindssygt krævende omgang at få på plads, men det er til gengæld også virkelig imponerende, synes jeg,” siger Kim Fialla.

Ventilerne er ikke synlige over jorden, og dermed heller ikke fra bilen, som vi kører rundt i.

Fra bilen kan vi til gengæld se en nybygget garage, hvor der bliver klargjort en række Land Rovere, Range Rovere og Jaguar E-pace-biler, der står klar til at bliver kørt ud til køberne.

”Husk at gemme en til mig,” siger Per Jensen ud af bilvinduet til en cyklende medarbejder, der smiler og giver et blink med øjet tilbage.

Cyklen er nødvendig for at komme rundt på de 116.000 kvadratmeter, som svarer til 16 fodboldbaner, og har krævet en investering på godt 100 millioner kroner for Blue Water for at blive en realitet.


Poe bws terminal 015 0

Den nye terminal er 116.000 kvadratmeter, hvilket svarer til 16 fodboldbaner. Den har krævet en investering på godt 100 millioner kroner for Blue Water for at blive en realitet.

Vind giver forhåbninger

Ved siden af terminalen står høje vindmølletårne, og her ligger det enorme installationsskib Pacific Orca, der fylder godt i havnen med sine 161 meters længde. Det er MHI Vestas, der er nabo til Blue Water. Vindmølleindustrien gør i stigende grad brug af RoRo, og perspektiverne her er en del af årsagen til, at udviklingen af den nye terminal er gået i gang. En kran er ved at løfte en nacelle.

”Vi har store forventninger til, at vind vil blive endnu mere relevant for os på længere sigt,” siger Per Jensen fra sin plads bag rattet på bilen, mens han kigger forventningsfuldt over mod skibet. Og så smiler han stort.

Investering i fremtid

Den ny terminal kan betragtes som et produkt, der er blevet udviklet, som så meget andet. Tanken er derfor også, at det produkt med tiden skal bruges andre steder. Blue Water har eksempelvis også en anden RoRo-terminal i Esbjerg. Og så er der en terminal i Aarhus, hvor mange af de nye tiltag kan bruges.

”Nu har vi taget den hårde tur i forbindelse med udviklingen af denne terminal. Næste gang vil IT-systemerne være på plads fra start, så på den måde kan vi tage de gode erfaringer med videre. Det glæder vi os til,” siger Kim Fialla.

Bildøren smækker i og rundturen er slut. Selvom terminalen ikke er 100 procent færdig, er det tæt på. Blue Water satser på snart at være helt ubemandede ved gaten, så chaufførerne kan tjekke ind og ud i døgndrift. En stor fordel for speditørerne.

”Det skulle gerne blive i den nærmeste fremtid. Det er endnu et stort plus ved det her projekt,” siger Kim Fialla.

Poe bws terminal 019 0

Blue Water har planer om at kopiere mange af tiltagene i den nye terminal i deres øvrige terminaler.

Gå til oversigten