Esbjerg Havn vil nedbringe lysforurening for at støtte Dark Sky på Mandø
Området omkring Mandø er et af de mørkeste steder i Danmark, og derfor arbejder Esbjerg Kommune på at give øen en såkaldt ’Dark Sky’-certificering. Baggrunden for projektet er et samarbejde mellem Danmark, Holland og Tyskland om Vadehavet som verdensarv, hvor den seneste aftale også har fokus på at bevare nattemørket. Derfor er både Tyskland og Holland i gang med at arbejde med Dark Sky, og nu er Danmark også i gang.
Dark Sky på Mandø vil give både lokale og besøgende en mulighed for at opleve imponerende stjernebilleder på himlen, der kan ses meget tydeligt fra Mandø – netop fordi der er så mørkt i området. Udover at være en seværdig attraktion, sætter Dark Sky fokus på den lysforurening, der er et tiltagende problem på verdensplan. Og det er her, Esbjerg Havn kommer ind i billedet i samarbejde med kommunen.
”Der er ret mørkt, når man kommer til Mandø, men et af de steder, hvor der er noget lysforurening fra, er Esbjerg Havn. Det er jo en arbejdsplads, hvor der sker noget døgnet rundt, og derfor skal vi sammen med havnen kigge på, hvordan vi kan arbejde med lysforureningen, så det bliver en gevinst for alle,” siger Christina Føns, der er Miljøchef i Esbjerg Kommune.
At lysforureningen på havnen nedbringes, er ikke en forudsætning for, at Dark Sky Mandø bliver en realitet. Men samarbejdet mellem havnen og kommunen kan forhåbentlig være med til at inspirere de andre landes havne.
”Vi er helt på begyndelsesstadiet, og vi ved ikke, hvor vi ender. Men det er spændende at se, hvad vi kan gøre på havnen, der kan få betydning for, hvordan andre havne kan arbejde med lysforurening. Vi tror generelt, at der er mere lys på havnen, end man nødvendigvis har brug for, og at der er kraftigt lys, hvor det ikke er nødvendigt. Men lysforureningen handler også om, at lyset skal gelejdes derhen, hvor der rent faktisk er brug for det,” siger Christina Føns.
Arbejdet med lysforureningen på havnen giver ikke kun mening i forbindelse med Dark Sky-projektet, men også for Esbjerg Havn i forbindelse med dens bæredygtighedsstrategi. En reducering af lysforureningen vil nemlig blive en gevinst for havnen, der nedbringer CO2-belastningen i form af nedsat energiforbrug.
Landstrømsanlæg på vej til Esbjerg Havn
Til efteråret vil skibene på Esbjerg Havn kunne få strøm fra et fleksibelt landstrømsanlæg, og flere anlæg er på vej. Det har længe været et ønske på havnen at kunne levere landstrøm, og nu hvor både teknologien og efterspørgslen er til stede, er projektet en realitet. Efterspørgslen kommer fra offshore olie/gas- og offshore vindskibe.
En af de teknologiske udfordringer for at kunne levere landstrøm har været, at de fleste skibe bruger 60 hertz, mens strømmen på havnen er på 50 hertz. Derfor har Esbjerg Havn nu erhvervet sig en frekvensomformer, der har fire gange 250 ampere stik til rådighed fordelt på tre udtagspunkter. Det betyder, at et stort skib, to mellemstore skibe eller fire små skibe kan bruge landstrømmen på samme tid. Anlægget er altså fleksibelt og kan bruges af flere på samme tid.
“Landstrøm har nogle klare fordele, især omkring reduktionen af emmissioner i form at støj og i form af partikler. Desuden vil den strøm, som leveres fra Esbjerg Havn, være produceret på de danske vindmølleparker i Nordsøen, så udbredningen af landstrøm er godt nyt for miljøet. Samtidig har den teknologiske udvikling ført til, at energien fra landstrøm kan konkurrere med andre energikilder,” siger salgsdirektør på Esbjerg Havn, Jesper Bank.
Der vil i første omgang blive etableret tre landstrømsudtag, men man er allerede i gang med planlægningen af de næste anlæg.
“Vi er i tæt dialog med flere kunder på havnen om behovet for yderligere landstrømsanlæg,” siger Jesper Bank.
Gå til oversigten