december 18, 2020

Kort nyt

Getting to zero coalition wesupport

Har du spørgsmål?

Karin rix hollander

Karin Rix Holländer

Direktionssekretær

Esbjerg Havn bliver medlem af Getting to Zero Coalition

Senest i 2030 skal de første emissionsfrie skibe søsættes. Sådan lyder målet for den globale koalition ’Getting to Zero Coalition’, som fremtrædende spillere i shippingbranchen gik sammen om sidste år. Og nu er Esbjerg Havn også blevet en del af koalitionen.

”Skibsfart er en international størrelse og kender ingen grænser. Derfor er internationalt samarbejde også bydende nødvendigt, når det handler om indsatsen for nul-emissions skibsfart. Vi har brug for at tale sammen,” siger Jesper Bank, der er salgsdirektør på Esbjerg Havn.

FN’s internationale søfartsorganisation, IMO, har en ambition om at reducere den samlede udledning af drivhusgasser i international skibsfart med mindst 50 procent i forhold til 2018-niveauerne inden 2050. Og netop derfor er ’Getting to Zero Coalition’ sat i verden for at hjælpe til med at nå det mål.

Over 100 globale organisationer og virksomheder er allerede en del af koalitionen – heriblandt Mærsk, DFDS, Ørsted og nu også Esbjerg Havn. Koalitionen arbejder inden for fire temaer: ’Brændstoffer og teknologier’, ’motivering af first movers’, ’fair konkurrencemæssige markedsbetingelser’ og ’globale muligheder for nulemission fra brændstofeksport’. Inden for hver af disse temaer, vil koalitionen afholde seminarer, workshops og igangsætte specifikke projekter med medlemmerne.

For Esbjerg Havn vil fokus især være at bidrage med og at opnå mere viden om den maritime industris behov for havneinfrastruktur.

”Det er relevant for os med denne videndeling, for vi får mange skibe fra hele verden, og særligt vores vindmøllekomponenter udskibes til hele verden. Den internationale sammenhæng er derfor af stor betydning, og vi har brug for dialogen med de andre store havne, de globale rederier og de internationale aktører i branchen. Det kan vi nu få i stor stil gennem ’Getting to Zero’,” siger Jesper Bank.

Initiativet til ’Getting to Zero Coalition’ blev taget sidste år. Her var udenrigsminister Jeppe Kofoed på talerstolen til pressekonferencen i FN, hvor han udtrykte glæde over, hvor langt industrien allerede er kommet.

”Vi ser allerede handling i shipping-industrien, og jeg er meget stolt af, hvor meget der allerede er blevet gjort. Skibsfarten kan være med til at vise vejen for andre transportformer, for det er en hel sektor, vi bliver nødt til at transformere, hvis vi skal bekæmpe klimaændringerne i fremtiden.”

Getting to zero coalition wesupport

Esbjerg Havn er nu medlem af den globale kolaition "Getting to Zero Coalition" sammen med virksomheder som Mærsk, DFDS og Ørsted.

BIP-center på Esbjerg Havn er klar til no deal-scenarie

1. januar nærmer sig med hastige skridt, og EU og Storbritannien er endnu ikke blevet enige om en Brexit-aftale. Derfor er situationen stadig usikker. Storbritannien vil uanset hvad blive et tredjeland uden for EU, men kommer der en handelsaftale i hus, der betyder mere eller mindre uændrede forhold, eller bliver det et hårdt Brexit, som vil betyde told på alle varer?

Usikkerheden er langt fra ny, og derfor har Esbjerg Havn i mange måneder forberedt sig på et no-deal scenarie ved at etablere et Border Inspection Post (BIP) på havnen, hvor Toldstyrelsen og Fødevarestyrelsen får inspektionsområder til import fra tredjelande. Etableringen er i fuld gang, og byggeriet kører efter tidsplanen, så det er klar til, at Fødevarestyrelsen kan tage det i brug fra 28. december.

”I dag håndterer vi omkring 4 millioner tons gods gennem havnen, og 1,6 millioner af disse er til Storbritannien. Så det er klart, at Brexit har stor betydning for vores indtjening på gods. Derfor har det været essentielt for os at sikre, at samhandlen kan opretholdes, også ved et no-deal scenarie,” siger havnedirektør Dennis Jul Pedersen og fortsætter:

”For os er det vigtigt at kunne supportere vores kunder bedst muligt. Og derfor besluttede vi os i sin tid for at oprette BIP-centeret, selvom vi ikke vidste, om det ville komme i brug.”

Netop BIP-centerets rolle er endnu uafklaret, indtil der kommer en melding fra EU og Storbritannien. Og hvis det ender med en Brexit-aftale, vil BIP-centeret skulle bruges i en anden kontekst end oprindeligt tiltænkt, selvom den i et vist omfang stadig skal bruges til stikprøvekontroller og toldpapirer, der skal udveksles med myndighederne.

”Vi håber naturligvis på, at der kommer en aftale, selvom det ændrer lidt i vores planer for BIP-centeret. Og selv hvis vi ikke skal bruge BIP-centeret i lige så høj grad til at håndtere Brexit, så er arbejdet ikke forgæves. BIP-centeret vil i så fald kunne udgøre en fornem service til vores kunder, der får nye muligheder for at kigge ud i verden og se på eksport til tredjelande uden for EU,” siger Dennis Jul Pedersen.

Bip og told 2

Esbjerg Havn har i mange måneder forberedt sig på et no-deal scenarie ved at etablere et Border Inspection Post (BIP) på havnen, hvor Toldstyrelsen og Fødevarestyrelsen får inspektionsområder til import fra tredjelande.

Gå til oversigten