Nyt digitalt værktøj på Esbjerg Havn
Digitaliseringen fylder mere og mere på Esbjerg Havn. ”Vi har endda endnu kun set toppen af isbjerget,” siger salgsdirektør Jesper Bank.
I 2020 indledte Esbjerg Havn et samarbejde med teknologigiganten Honeywell, der gennem digitalisering styrer og monitorerer ressourcer, energiforbrug og CO2-udledning på havnen. Og i efteråret blev den ny digitale kundeportal ’CustomerPort’ introduceret. En portal, der simplificerer processen omkring eksempelvis anløb og indberetning af gods.
Nu bliver endnu et digitalt værktøj lanceret, der er henvendt til markedet. Den nye service bliver kaldt ’Hub Port Esbjerg’ og er en digital brochure, du kan bladre i og trykke i. Støder du fx på et skibs-logo, kan du trykke på det og se, hvem der håndterer skibe på havnen. Meningen er, at havnens brugere kan anvende den i deres markedsføring og i deres interaktion med markedet.
Den digitale brochure lanceres om ganske kort tid og kommer til at ligge frit tilgængelig. Jesper Bank understreger, at den nye service ikke er den sidste i rækken af digitale værktøjer.
”Digitaliseringen er ligesom en snebold: Man sætter noget i gang, og så begynder det at tage fart. Vi er kun i den indledende fase, og der kommer hele tiden nye lag på. Både i forhold til os selv, og når det kommer til kunderne. Vi laver allerede dataindsamling på havnen, og nu vender vi os mod markedet,” siger Jesper Bank.
Fanø-færgen gør klar til ny sæson
Foråret er allerede godt i gang, og det betyder også, at Fanø-færgen er og har været i fuld gang med at gøre klar til den nye sæson.
Klargøringen begyndte allerede i februar, da passagererne i Esbjerg fik mulighed for at købe billet i en ny billetautomat, der skal erstatte bemandingen i billetlugen i ydertidspunkterne. Og fra begyndelsen af marts har de ventende passagerer på Esbjerg-siden også kunne nyde en kop kaffe i det gamle færgehus fra den nye Barista Coffee Shop, der er Molslinjens egen kaffekæde, der nu for første gang findes på landjorden i den nyrenoverede terminal i Esbjerg.
”Vi vil gerne se fremdrift på Fanølinjen, og derfor skal vi hele tiden arbejde på at gøre gæsternes tur endnu bedre og endnu nemmere. På den måde bliver vores produkter ved med at være interessante. Den udvikling skal vi konstant have fokus på,” siger Carsten Jensen,” siger Carsten Jensen, der er administrerende direktør i Molslinjen.
Med et gennemsnit på 1,8 millioner passagerer årligt, og omkring 16.000 anløb om året i Esbjerg Havn, har de to Fanøfærger Fenja og Menja også brug for en forårsklargøring, så de er klar til endnu en sæson på vandet. I løbet af marts er de på skift til eftersyn af både motor og sikkerhedsudstyr, og derfor vil færgen Sønderho også være at finde mellem Fanø og Esbjerg i perioden.
Molslinjen arbejder desuden på at tage trykket af de kødannelser, der specielt forekommer i højsæsonen. Derfor er der blevet sat en ekstra automat op ved check-in, og Molslinjen samarbejder med Esbjerg Havn på at udvide opmarch-arealet.
”I oktober sætter vi vores nye el-færge i drift, så vi har tre skibe at operere med. Det vil også skabe et bedre flow,” siger Carsten Jensen.
Molslinjen har en plan om, at alle deres færger i 2030 har reduceret deres udledning af CO2 med 70 procent. Første skridt er at gøre ruten Esbjerg-Fanø så fossilfri som muligt.
Vintervejret 2020 på Esbjerg Havn var præget af is
Det har været kold denne vinter. Og det satte også sine spor på Esbjerg Havn. Denne vinter har der været væsentligt mere is i havnen, end der plejer på grund af den relativt lange periode med stærk frost.
”Det gav ikke store gener for skibstrafikken, men var frosten fortsat, var der reel risiko for, at vi ville få behov for isbryder-assistance i havnen. To af vores afmærkningsbøjer i Østhavnen blev revet med isen, og dem skal vi lige have repareret, inden de kan lægges ud igen,” siger Jesper Jørgensen, der er ingeniør på Esbjerg Havn.
Ser man på både vinteren i begyndelsen af 2020 og her i 2021, har der til gengæld været meget få hændelser med høj vandstand. Kun fem gange – i februar 2020 – var vandstanden over 2,4m DVR90.
Der har også været perioder med meget lavt lavvande, men ifølge Jesper Jørgensen er dette normalt og sker i perioder med stærk vind fra øst.
”Det har generelt været en stille vinter uden de store udsving,” siger Jesper Jørgensen.
Gå til oversigten