marts 28, 2022

Kort nyt

32323

Har du spørgsmål?

Karin rix hollander

Karin Rix Holländer

Direktionssekretær

Esbjerg Havn får en digital tvilling

Esbjerg Havn er gået sammen med det globale rådgivningsfirma Moffatt & Nichol om at udvikle en ‘digital tvilling’ af havnen, der blandt andet skal effektivisere udskibningen af havvind ved at simulere fremtidige projekter og optimere infrastrukturen derefter.

”Esbjerg Havn og hele værdikæden i Esbjerg har stor erfaring i at understøtte havvindsprojekter, men vi skal kunne simulere fremtiden for at planlægge optimalt i dag, og derfor glæder vi os til at samarbejde med Moffatt & Nichol,” forklarer Havnedirektør på Esbjerg Havn, Dennis Jul Pedersen.

Moffatt & Nichol er et globalt rådgivningsfirma i infrastruktur. Udover hovedkvarteret i Sydcalifornien, har firmaet 40 lokationer i Europa samt Nord- og Sydamerika. Firmaet er specialiseret i havneplanlægning, udvikling og design og har været involveret i nogle af de største projekter i hele verden de seneste år. De har været ansvarlig ingeniør på de fire største amerikanske udskibningshavne herunder Connecticut, New Jersey, New York og Virginia.

Markedet for havvind forventes at vokse betragteligt, og det medfører et ansvar for de havne, der servicerer og understøtter branchen. Den stigende efterspørgsel på havvind og komponenternes voksende størrelse stiller krav til havneinfrastrukturen. Havne skal derfor være proaktive og planlægge for at skabe den fleksibilitet, som disse projekter kræver. Med en ’digital tvilling’ kan Esbjerg Havn forberede sig på fremtiden.

Pic2

SAL og Esbjerg Havn udvikler innovativt Ro-Ro-koncept

Scandinavian Auto Logistics og Esbjerg Havn er gået sammen om at udvikle et nyt Ro-Ro terminal koncept. Parterne har navngivet konceptet ’Flexible Multi-Terminal’, da det giver mulighed for at håndtere både biler, trailere, containere og tung last.

Majoritetsejeren af Scandinavian Auto Logistics er Grimaldi Group, som er en multinational logistikkoncern, der ejer én af verdens største flåder af Ro-Ro-, multifunktions-, bil- og lastbilsfragtskibe foruden Ro-Ro passagerskibe, cruiseskibe og færger.

Direktør i Scandinavian Auto Logistics, Henrik Otto Jensen, forklarer at “muligheden for at håndtere alle typer af Ro-Ro fragt med en af de største flåder i verden giver fleksibiliteten til at drage fordel af det store netværk hos Grimaldi Lines.”

Det nye terminalkoncept kan netop håndtere mange forskellige skibstyper. Det sikrer den størst mulige fleksibilitet i planlægningen. Samtidig kan lasten gøres klar til fragt direkte ved skibenes ramper, mens oplagringsområderne er mindre end 100 meter fra kajsiden.

Investeringerne i det nye ’Flexible Multi-Terminal’-koncept forbedrer havnens kapacitet og giver adgang til Grimaldi Lines’ store rutenetværk. Det giver mulighed for at transportere forskellige typer af gods fra baglandet til tre kontinenter, der repræsenterer nogle af de hurtigst voksende markeder i verden.

Grimaldi Group driver otte rederier på ruter, der forbinder Nordeuropa, Middelhavet, Vestafrika samt Nord-, Øst- og Sydamerika udover deres tilstedeværelse i billogistikken gennem Scandinavian Auto Logistics, hvor direktør Henrik Otto Jensen udtaler: ”Vi tror på, at fleksibilitet og effektivitet skal kombineres, når man skal fragte komplekse godstyper rundt i verden – og det starter, når vi modtager godset i Esbjerg Havn.”

Photo 3 grimaldi

Nyt koncept ’Flexible Multi-Terminal’ giver mulighed for at håndtere både biler, trailere, containere og tung last.

Maersk Drilling slutter sig til landstrøm på Esbjerg Havn

Fremover kan Maersk Drillings store borerigge slukke for motoren, når de ligger ved på Esbjerg Havn. Havnen og Maersk er nemlig gået sammen om at investere i et landstrømsanlæg, der giver mulighed for at suge grøn strøm til op til tre borerigge på samme tid.

Landstrømsanlægget vil ikke bare skabe markante CO2-reduktioner, det vil også forbedre lokalmiljøet mærkbart for skibs- og havnearbejdere.

”Vi er glade for muligheden for at bruge grøn strøm, når vi kobler vores borerigge til landstrøm, mens de bliver gjort klart til nye opgaver under ophold i Esbjerg Havn. Maersk Drilling går forrest i vores branche med målsætningen om at halvere vores CO2-emissionsintensitet inden 2030, og brugen af landstrøm bidrager til dette,” siger Claus Bachmann, Head of North Sea Division i Maersk Drilling.

Landstrømanlægget har en kapacitet på 1.300 Amp/1,5 MW og kan levere grøn strøm til op til tre borerigge, der hver har behov for op til 10.000 kWh pr. døgn. Den potentielle CO2-reduktion er betydelig, men de realiserede reduktioner afhænger selvfølgelig af, hvor lang tid riggene ligger i havn. Samtidig reduceres udledningen af SOx og NOx og mængden af støjforurening.

Mange af de øvrige skibe i havnen har i flere år haft muligheden for at koble sig på landstrøm, men det er nyt, at Esbjerg Havn også leverer landstrøm til borerigge, som har brug for store mængder energi.

”Flere og flere kunder efterspørger landstrøm, så for os handler det ikke kun om at deltage aktivt i den grønne omstilling, som vi i forvejen har kæmpe fokus på. Det er også forretningsmæssigt en nødvendighed, og derfor er vi i fuld gang med at få flere landstrømanlæg til havnen, så endnu flere af vores kunder kan benytte sig af grøn strøm,” siger havnedirektør Dennis Jul Pedersen.

Poe jan 22 003 landstrom

Nyt landstrømsanlæg gør det muligt for Maersk Drillings store borerigge at slukke for motoren, når de ligger ved på Esbjerg Havn.

Gå til oversigten