juni 11, 2024

Ministerbesøg: Esbjerg Havn er nøgleaktør i den grønne omstilling, men kommer til at spille en endnu større rolle

Ministerbesøg

Har du spørgsmål?

Karin rix hollander

Karin Rix Holländer

Direktionssekretær

Esbjerg Havn kommer til at spille en stadig større rolle i takt med, at udbygningen af grønne teknologier udrulles. Det var budskabet fra Klima-, Energi- og Forsyningsminister Lars Aagaard, da han besøgte Esbjerg Havn for med egne øjne at se den seneste udvikling på havnen få dage før, at europæerne gik til valgurnerne i forbindelse med Europa-Parlamentsvalget.

Den lille bus slog et sving ind på en transportvej og blev straks omgivet af 98 meter lange møllevinger på hver sin side som lå på rad og række.

”Det vi kigger på lige nu, er den største akkumulation af vindmøllekomponenter nogensinde på globalt plan,” sagde Jesper Bank, CCO på Esbjerg Havn, og fortsatte:

”De næste vinger, der vil blive lavet, bliver 110 og 120 meter lange over de næste par år. Lige om lidt kan vi ikke bruge denne her vej, vi kører på”.

I bussen sad den danske Klima-, Energi- og Forsyningsminister Lars Aagaard og var imponeret over det syn, som mødte ham. For selvom det ikke var hans første besøg på havnen, måtte han læne sig frem i sædet for at se de markante fremskridt, som er sket siden sidst.

Vinger, der bliver over 100 meter lange, naceller på over 400 ton, der kan producere 15MW og et væld af andre aktiviteter, som kræver udvidelse af havnens areal.

”Når vi vokser i skala, er værdikæden ikke stor nok. Så skal der reinvesteres,” sagde Dennis Jul Pedersen, CEO på Esbjerg Havn oppe fra forsædet. Han blev mødt af anerkendende nik fra ministeren og to af hans partifæller, som også havde lagt vejen forbi havnen.

Værdiskabelsen starter i det lokale

Bagtæppet for ministerbesøget og rundturen på havnen var for at se den grønne omstilling i praksis. En udvikling, som er drevet af alle de internationale aktører, som driver forretning på og fra havnen, men som først og fremmest skaber vækst og arbejdspladser i og omkring Esbjerg.

For med mere end 7.500 ansatte på havnen og med ambitioner om at udskibe mere end 4.5 GW havvind om året indenfor få år, er der brug for hænder og hoveder. Kvalificeret arbejdskraft udgør en nøglekomponent i den grønne omstilling.

”Da vi blev enige med branchen i 2022 om at etablere træningsfaciliteter på havnen, var det under forudsætning af, at de lokale fagskoler kunne komme herned og træne direkte på deres udstyr og styrke fagskoleelevernes kompetencer som led i deres uddannelse,” sagde Dennis Jul Pedersen.

Et krav, som imponerede ministeren:

”Der er jo ingen tvivl om at Esbjerg Havn er en nøgleaktør i den grønne omstilling. Både internationalt, men også lokalt, når der bliver skabt en masse arbejdspladser,” sagde Lars Aagaard.

Et ansvar der forpligter

Selvom den karakteristiske vestenvind og byger truede med at forpurre oplevelsen for de tilstedeværende, lykkedes det ikke. Turen gik både forbi de store installationsskibe, de enorme lagerhaller og forbi kranerne med løftekapaciteter på over 2.000 tons. Vindmøllekomponenterne er mere end dobbelt så store og tunge i dag som for 10 år siden.

Med den nye titel som NATO-havn, er både plads og ansvar vokset sideløbende på Esbjerg Havn. Det er ikke blot en forpligtelse til, og forsikring om, at Esbjerg Havn står vagt om at bidrage til europæernes sikkerhed, men også en aftale som indebærer, at havnen stiller areal til rådighed for køretøjer og materiel.

Og mens ministeren betragtede det eksisterende areal med den igangværende uddybning af sejlrenden, stopper ambitionerne ikke her:

”Vi ønsker selvfølgelig at bidrage så meget, at vi kan. Ideelt set, ville vi gerne udvide lufthavnen, så vi kan have en fuld hub med for eksempel cargo,” sagde Dennis Jul Pedersen.

Web PO Ministerbesøg Aagaard 011

Ministeren kiggede begejstret til, da turen gik rundt på havnen.

Behov for brint

Mens der er fuld gang i aktiviteterne på havnen på tværs af forskellige former for vedvarende energi, er der brug for mere, hvis Danmark skal i mål med den grønne omstilling. Derfor lancerede ministeren i april måned en planer om en ny brintaftale, som kan skabe en jysk brintbackbone ned gennem Jylland og levere grøn brint til vores europæiske naboer.

”Med vores planer om at etablere brintrøret, vil Esbjerg blive en hel central del af det og et knudepunkt for produktionen af grøn brint. Jeg snakkede med Robert Habeck (den tyske økonomi- og klimaminister, red.) i sidste uge. Han er meget interesseret i aftage grønt brint fra Danmark, men der er ikke taget nogen endelige beslutninger endnu,” sagde Lars Aagaard.

Aftalen vil kunne sætte skub i at indfri potentialerne for den grønne brint og skabe en selvstændig industri:

”PTX er en lovende teknologi med store potentialer. Men vi bliver nødt til at skabe de rette incitamenter for, at der kommer flere investeringer,” sagde Dennis Jul Pedersen.

For mens ambitionerne er høje, er der dog flere sten i skoen, som skal udbedres.

Udfordringer der skal løses

Hvis de ambitiøse mål for den grønne omstilling i Europa skal indfries, kræver det handling. Med blot to dage til valget til Europa-Parlamentet, var det en minister, som havde en klar forståelse af udfordringerne:

”Der skal være bedre mulighed for at kunne se ind i det planlagte udbud for havvind, så alle i værdikæden oplever en øget transparens,” sagde Lars Aaagaard.

Målet med at sikre Europas energiforsyning har været et klart pejlemærke for Nordsøsamarbejdet, som Lars Aagaard har siddet i spidsen for siden årsskiftet:

”Vi vil fremlægge vores anbefalinger for den nye kommission. For vi skal kunne se frem til 2030 og 2040. Det virker måske som lang tid, men for nogle som Esbjerg Havn, er det helt afgørende,” sagde Lars Aagaard.

Og det var en enig direktør som supplerede, i takt med at bussen drejede ind på parkeringspladsen til det imponerende syn ud over havnen og markerede afslutningen på rundturen:

”Vi har brug for flere investeringer. De kommer kun, hvis vi kan få langt bedre forudsætninger for at kunne planlægge ud i fremtiden,” sagde Dennis Jul Pedersen.

Gå til oversigten