december 18, 2020

Næsten ni ud af 10 anløb i Esbjerg Havn registreres i ny digital portal

Screendump customer port

Har du spørgsmål?

Karin rix hollander

Karin Rix Holländer

Direktionssekretær

Bare et halvt år efter introduktionen registreres mere end 85 procent af alle anløb nu i den nyudviklede kundeportal ’CustomerPort’. Den digitale platform simplificerer processen omkring anløb, indberetning af gods og meget andet. ”Det gør arbejdet nemmere for os. Og det kan blive endnu bedre,” siger Søren Clemmensen fra Niels Winther Maritime.

Det er blevet nemmere administrativt at anløbe og afsejle fra Esbjerg Havn.

Indtil for nylig krævede tilmelding, håndtering og afslutning af et skibsanløb til Esbjerg Havn en hel del korrespondance. Der var både mails med forskellige personer hos havnen, i bogholderiet og i havnevagten. Den livlige dialog med en række personer i flere mailtråde var besværlig og øgede risikoen for fejl.

Nu kræver et skibsanløb bare et login i portalen CustomerPort og lidt tastearbejde fra kunden. Så er der gjort klart til anløb.

“Det er smart at få simplificeret denne her proces og få én indgang. Vi taster skibsstørrelse, godsangivelse og lignende ind, og så er det klaret,” siger Søren Clemmensen, head of marine services i Niels Winter Maritime. Han er en af de kunder, der er glad for den nye digitale portal.

Hos Esbjerg Havn er de også godt tilfredse med, hvordan CustomerPort er blevet modtaget, siden systemet blev introduceret i foråret.

”Det er gået virkelig smertefrit. Vi havde en drøm om, at 75-80 procent af kunderne med tiden ville bruge systemet, men nu ligger vi allerede på 85 procent af vores anløb, der kommer den vej ind,” siger økonomidirektør Flemming Aarhus Pedersen.

Screendump customer port

Skærmbillede af den nye kundeportal 'Customer Port'. Foto: Esbjerg Havn.

Større datasikkerhed

Set med havnens øjne er det en stor fordel at samle informationerne ét sted. Med 6.500 anløb om året mener Flemming Aarhus, at det ’kun kunne gå for langsomt’ med at få systemet op at køre.

Men for kunderne er der også en række fordele. Systemet giver langt større gennemsigtighed og større hastighed i udveksling af informationer. Det betyder også, at det for eksempel er nemmere at bede om en speciel kajplads med instruks om, at skibet skal ligge med styrbordssiden mod havnekajen. Denne information er nu synlig for alle.

”Og så kan kunderne bestille midt om natten, eller hvornår det nu passer dem. Samtidig bliver al information registreret, så risikoen for fejl mindskes,” siger Flemming Aarhus Pedersen.

Portalen udspringer af et samarbejde mellem de fem havne Odense/Lindø, Fredericia, Hirtshals, Køge og Esbjerg og er udviklet i fællesskab. Og netop samarbejdet er også en central pointe. For det gør det nemmere for både agenter, rederier og mæglere, da de kun har en og samme login til portalen, uanset hvilken af de fem havne de anløber. Portalen er gratis for kunderne at benytte, og kunderne har også mulighed for at koble deres egne administrative systemer op mod portalen via en såkaldt API.

Portalen ligger i ”skyen”, hvilket gør, at andre danske havne kan indgå i samarbejdet og koble sig ind i systemet, uanset hvilket ERP-system de måtte benytte.

Endnu et modul tilføjes

Der bliver i øjeblikket arbejdet på endnu et modul i CustomerPort. Her kommer kunderne til at kunne bestille alt fra kraner til el, vand eller affaldscontainere direkte i systemet. Alt hvad havnen tilbyder af ydelser.

En anden idé er, at systemet via AIS selv skal kunne registrere, når skibet ankommer eller afgår, samt give en ”early warning”, såfremt skibet bliver forsinket.

Som økonomidirektør har Flemming Aarhus Pedersen også en ekstra grund til at være tilfreds med CustomerPort.

”CustomerPort linker direkte til økonomisystemet, så der bliver faktureret, umiddelbart efter at skibet er afgået. Dette er også noget, kunderne er glade for, så de hurtigere kan få afsluttet deres del af det administrative arbejde, der er i forbindelse med et anløb. Og igen så mindsker den automatiske proces også risikoen for fejl,” forklarer han.

CustomerPort-systemet er en del af Esbjerg Havns digitaliseringsstrategi. Her ser havnen mange andre muligheder for at udvide de digitale forbindelser mellem havnen, kunder og andre aktører med aktiviteter på havnen.

”CustomerPort er bare ét eksempel på, at den digitale udvikling medfører forandringer i den måde, vi kommunikerer med vores kunder på. Der er andre store fordele på vej,” siger Flemming Aarhus.

Nemmere og nemmere

Portalen kommer til at fungere mere og mere gnidningsfrit for kunderne, efterhånden som flere skibe registreres i systemet.

”Hvis et skib allerede findes i databasen, så bliver tastearbejdet væsentligt reduceret,” siger Søren Clemmensen, head of marine services i Niels Winter Maritime.

Han er også glad for ensartetheden i processen.

”Med portalen får vi mindre fejlmargin og kan se alle data. Vi har også anløb i andre havne i Danmark. Det ville være smart, hvis alle havnene havde samme system. På den måde ville vi have hele kommunikationstråden kørende i det samme system, uanset hvilken havn det drejer sig om,” siger han.

Flemming Aarhus er enig.

”Systemet bliver kun bedre af, at vi får endnu flere aktører med. Både kunder, havne og på sigt også aktører fra serviceindustrien på havnene. Det er et stærkt fælles system, hvor vi kan udveksle data hurtigt og sikkert, og vi forventer, at det vil vokse yderligere i den kommende tid.”

Nws gruppe web 034

“Det er smart at få simplificeret denne her proces og få én indgang. Vi taster skibsstørrelse, godsangivelse og lignende ind, og så er det klaret,” siger Søren Clemmensen, head of marine services i Niels Winter Maritime. Han er en af de kunder, der er glad for den nye digitale portal. Foto: Niels Winter Maritime.

Gå til oversigten