Det italienske rederi Grimaldi investerer i disse år massivt i nye, miljøvenlige skibe. I Esbjerg mærker man allerede rederiets grønne ambitioner, siger rederiets faste samarbejdspartner på havnen, Niels Winther Group. ”Vi er glade for, og stolte af, at vi er partner med et rederi, som vil være på forkant,” lyder det.
I oktober meldte rederiet Grimaldi ud, at de planlægger en investering på op mod en milliard euro i en ny generation af skibe bestående af ti multipurpose og RoPax-skibe. RoPax betyder, at skibene foruden roll on/roll off også har plads til passagerer.
Meldingen kommer i kølvandet på deres seneste lancering af 12 nye hybridfærger, udviklet i samarbejde med det danske skibsdesignhus Knud E. Hansen, som har hovedsæde i Helsingør. Hybridfærgerne forventes klar i 2020.
”Det spreder sig som ringe i vandet lige nu,” siger Henrik Otto Jensen, CEO i Niels Winther Group, om klima- og miljødagsordenen i shipping-industrien generelt og Grimaldi specifikt. Henrik Otto Jensen og Niels Winther Group har været Grimaldis faste samarbejdspartner i Danmark i de sidste 20 år.
”Shippingindustrien står over for store udfordringer i forhold til miljø og klima, og det er selvsagt positivt, at et af verdens største RoRo-rederier går aktivt ind i kampen for at reducere emissionerne,” siger han fra hovedkontoret i Esbjerg.
Grimaldis ambition er, at den nye generation reducerer forbruget af brændstof med 30-40 procent.
Shipping står over for grøn omstilling
Den nye milliardinvestering fra Grimaldi forventes at lande endeligt næste år og er seneste træk i den flådefornyelse, som har været i gang hos Grimaldi de senere år. Foruden nybyggeri består fornyelsen også af renovering af de eksisterende skibe. De seneste tre år har rederiet fokuseret på at opdatere deres eksisterende flåde, som består af 116 skibe i alt. Det betyder, at flere af de skibe, som anløber Esbjerg, har fået en overhaling. Det inkluderer blandt andet silikonemaling, som reducerer modstand, og bidrager til brændstofreduktion, og systemer, som renser og desinficerer ballastvand.
Men nu skrues der altså op med en ny generation af skibe, som blandt andet anvender hybridteknologi og lithiumbatterier.
”Jeg tror, at det er kombinationen af teknologier, som kommer til at gøre den store forskel i årene fremover, for eksempel batterier, scrubbere og maling. Det kan vi se med de nye skibe, som kommer,” siger Henrik Otto Jensen.
Politik og marked hånd i hånd
Den globale skibsfart står for cirka 2,2 procent af den samlede CO2-udledning i verden, og miljø- og klima står højt på dagsordenen i både EU og i FN’s søfartsorganisation, IMO, som i foråret vedtog en historisk klimaaftale. Den forpligter industrien på at halvere CO2-udledningen i 2050 som skridt på vejen til fuldstændig udfasning. I aftalen blev der også givet håndslag på at styrke designkravene til hver enkelt skibstype.
Grimaldis udmelding om den nye investering i oktober kom samtidig med, at forhandlingerne om udmøntningen af klimaaftalen gik i gang i IMO’s kontorer i London. Ifølge Henrik Otto Jensen er der god inspiration at hente for branchen i de teknologier, som Grimaldi anvender i sine nye skibe. Faktisk betyder de nye teknologier, at Grimaldi er meget tæt på at indfri IMO’s målsætninger for reduktion af udledning for 2050.
Men det betyder ikke nødvendigvis, at IMO hænger i bremsen, siger han.
”Vi bliver nødt til at forstå, at det her skal være drevet af både politik og marked. De investeringer som rederierne skal foretage, er gigantiske, og der vil være nogle, som ikke kan være med, hvis vi rykker for hurtigt,” siger han.
Men det skal nok komme efterhånden som rederierne opdaterer deres flåder og køber nye skibe. Her kommer de grønne teknologier nemlig til at være default, mener Henrik Otto Jensen.
Han mærker bevidstheden om de grønne muligheder tydeligt hos både kunder og leverandører og er sikker på, at bæredygtighed bliver et afgørende parameter for fremtidens indkøb på transportområdet.
”Det er samme udvikling, som er i gang i bilindustrien, hvor man går fra diesel til el. Bevægelsen er i gang, og den kommer til at tage fart i de kommende år, efterhånden som vi får afprøvet og udviklet de rette teknologier,” siger han og uddyber:
”Hvem ved. Måske har vi en helt ny type servicevirksomheder i Esbjerg om 20 år, som er specialiseret i de her teknologier og i at servicere de nye skibe.”
20-års jubilæum i Esbjerg
Grimaldis tilknytning til Esbjerg Havn har mange år på bagen og startede med etableringen af færgeruten EurMed i slutningen af 1990’erne. Ruten er den eneste direkte forbindelse via vandet mellem Middelhavet og Danmark, og den fejrer i år 20-års jubilæum. Et jubilæum som i øvrigt gør den til den næstældste skibsrute i Esbjerg, kun overgået af DFDS’ Englandsfærge.
Rederiets samarbejdspartner på havnen har i alle årene været Niels Winther & Co. med Henrik Otto Jensen i spidsen. Han har også været med til at stifte Scandinavian Auto Logistics A/S, hvor Grimaldi er hovedaktionær. Virksomheden står i dag for 30 procent af bilimporten i Danmark, svarende til cirka 75.000 biler årligt.
Når Henrik Otto Jensen kigger tilbage på samarbejdets begyndelse og de 20 år, som er gået, er de grønne ambitioner nogle, som først for alvor har taget fart de seneste år.
”For ti år siden fyldte det faktisk næsten ikke, men i dag er det højt på dagsordenen og noget, vi taler rigtig meget om. Vi kan jo også se de konkrete resultater af de grønne ambitioner allerede,” siger han.
I dag kan de skibe, som ligger til i Esbjerg for eksempel flytte dobbelt så meget gods med samme udledning, som for ti år siden. Og sidste år reducerede Grimaldi deres samlede CO2-udledning med 3,3 procent og svovludledningen med 6,2 pct.
Første skibe klar i 2020
Det er uvist, hvornår den nye milliardinvestering ender med at sætte skibe i søen. Men Grimaldis seneste projekt, ”Green 5th Generation”, er vel under vej og forventes klar i 2020. Serien består af 12 nye hybridskibe, som hver kan transportere omkring 500 containere.
Tre af de nye skibe kommer til at indgå i Grimaldis flåde i Middelhavet. Det er skibe herfra, som ugentlig lægger til kaj i Esbjerg med blandt andet fødevarer og biler ombord.
Gå til oversigten