oktober 02, 2017

Ny skibstype fra ESVAGT er skræddersyet til vindmølleparker langt ude på havet

Eh ships final

Har du spørgsmål?

Poe dennis jul pedersen 004

Dennis Jul Pedersen

Chief Executive Officer

De seneste år har den esbjergensiske virksomhed ESVAGT fokuseret på at skræddersy skibe, som kan servicere nogle af de store vindmølleparker langt fra land. I disse måneder kulminerer arbejdet med indsættelsen af et nyt skib og en spritny kontrakt med MHI Vestas om at udvikle et nyt. Perspektiverne i de såkaldte SOV-skibe er gode, også på sigt, vurderer virksomheden.

Ud for den belgiske kyst ligger havvindmølleparken Belwind 1, hvori MHI Vestas har leveret de 55 3MW møller, som udgør parkens 165 MW produktionskapacitet. I Belwind 1 har ESVAGT i seks år supporteret parken med skibet ESVAGT Supporter.

Snart kommer et helt nyt skib til at overtage den funktion. ESVAGT har nemlig udviklet et nyt af sine SOV-skibe, så det er skræddersyet til Belwind-parken. Skibet er det seneste i rækken af SOV-skibe fra ESVAGT, som nu har fem forskellige fartøjer, der er udviklet til den park, de betjener.

Et af de første skibe, som ESVAGT udviklede, er ESVAGT Faraday. Det sejler ud fra Esbjerg Havn til parken Butendiek godt to timers sejlads fra kysten.

SOV står for ”Service Operational Vessel” og adskiller sig fra de såkaldte Crew Transfer Vessels (CTV-skibe), som industrien typisk bruger. SOV-skibene kan nemlig blive på vandet i helt op til 28 dage, mens CTV-skibene kun er på vandet en dag ad gangen. Det giver en anden fleksibilitet i den service, mandskabet om bord leverer, forklarer Ole Ditlev Nielsen. Han er Chief Development Manager hos ESVAGT.

”Med SOV-skibene slipper mandskabet for transport frem og tilbage til kysten hver dag. De bliver på havet og har kun omkring et kvarters transport frem og tilbage til møllerne. På den måde kan de operere mere agilt og sætte ind, når der er brug for det uden at skulle ind til kysten først, fx for at hente reservedele,” siger han.

Flere og flere havvindmølleparker ligger længere fra land, når de opføres, og det gør også transporttiden længere for det mandskab, som er tilknyttet parkerne. Ifølge Ole Ditlev Nielsen er det den udvikling, der for alvor har skabt behovet for SOV-konceptet.

På havnen i Esbjerg genkender Jesper Bank, som er salgsdirektør, tendensen. Flere større parker som ligger længere fra land betyder, at servicekoncepterne til offshorevind er i udvikling.

”I starten så vi næsten kun de mindre CTV’er (Crew Transfer Vessels, red.), som vi som havn skulle servicere. I dag ser vi flere og flere SOV’er, som er større og er på havet i længere tid. Udviklingen i nye større og fleksible skibstyper vil fortsætte, tror jeg, og som havn er vi indstillet på at skulle designe vores faciliteter, kajer og services til det,” forklarer han.

Nye behov – nye typer service

Det er fra hovedsædet på Esbjerg Havn, at ESVAGT styrer sine offshore-aktiviteter, herunder udviklingen af det nye SOV-skib.

Samarbejdet med belgiske Belwind 1 startede i 2010, og siden har virksomheden løbende sparret med MHI VESTAS om deres behov i parken. Det nye skib, H-048, er skræddersyet til at møde nogle af de behov, som de i løbet af årene i fællesskab er blevet opmærksomme på. Det betyder blandt andet, at H-048 er mindre og har færre mand om bord, forklarer Ole Ditlev Nielsen.

”Med H-048 har vi droppet at have en gangbrosløsning, fordi det ikke gav mening i den specifikke park. Det betyder, at vi nu kun har en bådløsning, så mandskabet sejles til møllerne i mindre både. Det gør skibet væsentligt mindre,” siger han.

De større SOV-skibe har plads til 40 teknikere, mens der på det nye og mindre skib er plads til 22. H-048 er 58,5 meter og blev søsat den 21. juni 2017 i Cemre Shipyard i Tyrkiet. Efter planen sættes skibet i drift sidst på efteråret, når det er blevet testet.

Ligesom de nuværende SOV-skibe har ESVAGT udviklet det nye skib i samarbejde med norske Havyard Ship Technology.

Eh ships final

ESVAGT's nye skib H-048 er det første af typen Havyard 831 SOV Design.

Nyt samarbejde om Deutche Bucht

Næste udviklingsprojekt for ESVAGT er allerede i stand. Tidligere på året indgik de nemlig en aftale – også med MHI Vestas – om at skræddersy et SOV-skib til den nye park Deutche Bucht, som Northland Power, Inc. udvikler 95 km ud for den tyske bugt i den sydøstlige del af Nordsøen.

Parken ligger langt fra land og er dermed endnu et eksempel på, hvorfor det giver det mening at udvikle et SOV-skib, som kan servicere parken i længere perioder uden at skulle i land. Modsat H-048 kommer det nye skib til at have en gangbro, så mandskabet kan gå ombord på møllerne direkte fra skibet. Gangbroen gør det muligt at operere under dårligere vejrforhold, hvor bådløsningerne, Safe Transfer Boats, må give fortabt.

Selvom SOV-skibet er dyrere end de mindre CTV-skibe, så er det ESVAGT’s vurdering, at det på lang sigt kan betale sig med SOV-skibene, forklarer Ole Ditlev Nielsen:

”Hvis en park som Deutche Bucht står stille, er det vores estimat, at det koster op til 8.000 euro i døgnet. Derfor er det en stor fordel at kunne vedligeholde og reparere løbende uden at skulle frem og tilbage til land. De fleste af de store parker langt fra land skal operere i 20-25 år, så på sigt er det vores tese, at SOV-skibet er en rentabel forretning for kunden, fordi de undgår ineffektivitet i forbindelse med vedligehold,” siger han.

Når først SOV-skibet er udviklet, kan det servicere parkerne i mange år fremadrettet. H-048 skal servicere Belwind 1 de næste ti år, og den nye kontrakt med MHI Vestas om Deutche Bucht løber 15 år.

Gode perspektiver for fremtiden

Deutche Bucht står færdig i 2019, og her forventer ESVAGT også, at det nye skib er søsat, testet og klar til at blive indsat.

Og så håber man i ESVAGT på, at fremtiden kommer til at byde på endnu flere skræddersyede skibe. Fortsætter tendensen med flere havvindmølleparker langt fra land, så forventer Ole Ditlev Nielsen da også, at udviklingen af SOV-konceptet og de skræddersyede skibe kan tage yderligere fart.

Samtidig taler også det generelle billede i vind-industrien lige nu for, at der er gode muligheder for udvikling, siger han:

”Faldet i olieprisen de senere år har betydet besparelser og omstruktureringer inden for branchen, og det giver mindre plads til udvikling. Inden for vind er det lidt omvendt. Her kommer der hele tiden nye projekter, og i øjeblikket går udviklingen stærkt. Derfor giver det ekstra god mening for ESVAGT fortsat at kigge den vej,” siger Ole Ditlev Nielsen.

ESVAGT beskæftiger i dag omkring 900 medarbejdere, langt de fleste på hovedkontoret i Esbjerg. Det er også her, at virksomheden har sin administration, udvikling og lager.

Gå til oversigten