august 07, 2017

Nye initiativer skal sikre markant vækst i Det Blå Danmark fremover

Vaekstteam 1

Har du spørgsmål?

Karin rix hollander

Karin Rix Holländer

Direktionssekretær

En ny rammelov for havnene, der skal sikre ens vilkår, og konkurrencedygtige vilkår for offshorebranchen. Det er to af de vigtigste anbefalinger fra Vækstteamet, mener formanden Jesper Lok og direktøren for Esbjerg Havn, Ole Ingrisch. De forventer, at anbefalingerne bliver fulgt op af politisk handling.

I april udkom Vækstteamet med 11 hovedanbefalinger og 52 underanbefalinger, der skal være med til at sikre vækst i Det Blå Danmark. Bag rapporten stod en 10 mand stor arbejdsgruppe, der blev nedsat sidste år.

Det er ikke altid, at flotte rapporter med gode idéer bliver fulgt op af handling efterfølgende. Men hos to af bagmændene bag idékataloget er der en bundsolid tro på, at denne rapport bliver fulgt op af konkret handling:

”Det Blå Danmark er en branche, der har godt 100.000 arbejdspladser, og som står for 25 procent af den danske eksport, så der bliver lyttet godt efter på Christiansborg,” som Ole Ingrisch formulerer det.

Han er direktør i Esbjerg Havn, formand for Danske Havne og medlem af Vækstteamet.

Formand for Vækstteamet Jesper Lok, der er koncernchef i den danske rengøringskoncern Alliance+, formand for bestyrelsen i Dagrofa og formand for J. Lauritzen og Esvagt, supplerer:

”Rapporten er blevet modtaget meget positivt, så jeg forventer også, at vores anbefalinger kommer videre,” siger han.

Helt overordnet har Vækstteamet sat fokus på at sikre Danmarks rolle som en førende skibsnation ved at fastholde og tiltrække tonnage og nye virksomheder på området. Samtidig skal Danmarks førerposition som global leverandør af maritime produkter og løsninger fastholdes.

Vaekstteam 1

Det overordnede fokus for Vækstteamet for Det Blå Danmark har været at sikre Danmarks rolle som en førende skibsnation.

De vigtigste punkter

Et særligt vigtigt punkt for Ole Ingrisch er havnenes rammebetingelser. Der skal laves en ny havnelov. Formålet er at sikre vilkår, som gør danske havne konkurrencedygtige over for andre internationale havne. Som det er nu, har nogle havne for eksempel adgang til skatteydergaranteret kapital, og andre ikke.

”Det skal moderniseres og ensrettes,” siger Ole Ingrisch.

Arbejdet med moderniseringen af lovgivningen var der bred enighed om i Vækstteamet, og forberedelserne er faktisk allerede sat i gang.

Vækstteamet anbefaler også at få skibene over på DIS-ordningen, hvilket vil lette omkostningsbyrderne. Det vil øge konkurrencekraften over for omverdenen, når søfolk skal have en nettolønsordning og ikke skal beskattes i Danmark.

Jesper Lok mener, at offshorebranchen generelt skal have konkurrencedygtige rammer i takt med den rivende udvikling, som havvind er inde i.

”Det gælder for eksempel også, at vi skal sikre konkurrencedygtige rammer for de dygtige montører, der arbejder for danske, maritime udstyrsproducenter rundt om i verden”.

Dermed vil danske virksomheder stå stærkere i den internationale konkurrence.

Forskning og udvikling i fokus

På tværs af interesser i det bredt sammensatte Vækstteam var der stor opbakning til at sætte fokus på forskning og udvikling.

En enighed, der ikke mindst bunder i, at den digitale udvikling ikke for alvor er slået igennem på alle områder inden for offshore.

Der halter vi faktisk bagefter i branchen,” siger Ole Ingrisch.

Han nævner som eksempel, at vognmænd bare kan køre over grænserne uden at skulle deklarere lasten, mens det er langt mere kompliceret med skibene.

”Alle de dokumenter, der er ved ankomst og afgang, burde blive digitaliseret på en sikker måde. Det ville gøre en kæmpe forskel i det daglige,” siger han.

Ole Ingrisch nævner også droneteknologi, førerløse skibe og systematiseret brug af Big Data som eksempler på områder, hvor det digitale kan gøre en kæmpe forskel.

”Det kommer til at rulle virkelig stærkt. Derfor skal der være parathed i erhvervene. Og der kommer uddannelse og forskning ind i billedet,” siger Ole Ingrisch.

Vaekstteam 2

Ifølge Ole Ingrisch er et centralt punkt i anbefalingerne fra Vækstteamet havnenes rammebetingelser: Der skal laves en ny havnelov.

30 billioner dollars

OECD har i en rapport fra 2016 om ’The Ocean Economy’ anslået, at den globale havøkonomi vil kunne bidrage med op til 30 billioner dollars til den globale økonomi. Det er en fordobling i forhold til 2010.

Jesper Lok mener, at Danmark er godt rustet i forhold til den forventede, høje vækst, som Vækstteamets forslag måske kan være med til at sikre:

”Danmark står stærkt. Vi er allerede en væsentlig maritim aktør, har nogle af verdens dygtigste maritime købmænd og er toneangivende inden for havvind. Det er et fremragende udgangspunkt for at drage nytte af det potentiale, som OECD peger på,” siger Jesper Lok.

Han mener, at Esbjerg Havn er et godt eksempel på, hvor bredt de maritime kompetencer spænder.

”Jeg er overbevist om, at de private aktører, der har været en del af den gode udvikling i Esbjerg, vil stå stærkt globalt også, når havvind bliver en realitet i nye geografier,” siger Jesper Lok.

Han tror på, at mange af Vækstteamets anbefalinger bliver fulgt. Men han vil ikke sidde med armene over kors og bare vente og se.

”Vi følger løbende med og tager pulsen for første gang om et år”.

Gå til oversigten