november 17, 2021

Stor havneudvidelse i Esbjerg er et vigtigt bidrag til EU's ambitiøse havvindmål

Osthavnen med omradet der skal inddrages 1

Har du spørgsmål?

Karin rix hollander

Karin Rix Holländer

Direktionssekretær

750.000 kvadratmeter ekstra havn i Esbjerg bliver nu til virkelighed. Ifølge eksperter er det rettidig omhu i forhold til at gøre sig relevant, når de ambitiøse havvindmål skal nås. ”Der er ikke mange havne i Europa, der kan det, som Esbjerg kan,” siger Jan Hylleberg fra Wind Denmark. Havnedirektøren kalder det en milepæl.

I 2026 står en ny 350 meter langkaj klar på Esbjerg Havn. Kajen vil have en 50 meter bred kajgade samt en 30 meter bred dobbeltrampe, der kan bruges af RO/RO fartøjer. Alt i alt skal udvidelsen med den nye kaj tilføre 750.000 kvadratmeter havn til Esbjerg Havn.

Det blev endelig besluttet, da byrådet i Esbjerg Kommune 24. september godkendte havneudvidelsen.

Det tog mere end fem år at lave beregninger og udarbejde miljøkonsekvensvurderingen (VVM) efterfulgt af høringer og behandling af kommentarer. Godkendelsen gælder anlæggelse af mere end 500.000 kvadratmeter ekstra havneareal, og derudover 76.000 m2 søareal, mens 170.000 m2 uddybes til nye sejlbare vandarealer og sejlrender.

”Det er en super god nyhed, som endnu engang viser, at Esbjerg Havn har udvist rettidig omhu,” siger Jan Hylleberg, administrerende direktør i Wind Denmark.

Osthavnen med omradet der skal inddrages 1

Havneudvidelsen er planlagt ved den nuværende Østhavn.

Tempoet skal markant op

Baggrunden for den udtalelse ligger i EU’s ambitiøse mål for havvindenergi. I efteråret 2020 blev det meldt ud, at hastigheden på opsætning af vindenergi skal løftes fra 15 GW om året til 30 GW årligt. I dag eksisterer der havvindmølleparker med en samlet kapacitet på godt 25 GW, men allerede i 2030 skal det tal være 300 GW.

Det betyder, at der skal investeres i havnekapacitet. Ellers kan det ikke lade sig gøre at udvide så voldsomt på så kort tid. Og Europa kan ikke levere dette uden blandt andet enorme investeringer i havneinfrastruktur, i kajer der kan klare tunge belastninger, stærk forsyningskæde og brintinfrastruktur og i den helt afgørende forudsætning - plads.

Den europæiske brancheorganisation for vindindustrien, WindEurope, har anslået, at der inden 2030 skal investeres godt 6,5 milliarder euro i havneinfrastruktur rundt om i Europa. Esbjerg Havn tager dermed et stort og nødvendigt skridt i den retning og investerer omkring 500 millioner kroner i udvidelsen.

”Uden større kapacitet indenfor installation, montering, drift og vedligeholdelse af havmølleparker, når vi ikke målene. I den forbindelse er det godt at se, at Esbjerg holder sig attraktiv og relevant i forhold til at være det foretrukne udskibningssted for havvind i Europa,” siger Jan Hylleberg.

Han håber på, at effekten af udvidelsen vil være selvforstærkende, så udvidelsen samtidig betyder, at endnu flere virksomheder inden for vedvarende energi søger mod Esbjerg Havn.

Havnedirektør Dennis Jul Pedersen er også godt tilfreds med timingen af godkendelsen.

”Vi er først færdige med udvidelsen om fem år, så det skulle være nu, hvis vi skulle nå det. Det gjorde vi, og det her er en milepæl for Esbjerg Havn,” siger han.

Da ansøgningen blev lavet for fem år siden, var de endnu ikke tale om en energiø i Nordsøen. Men fra politisk hold blev der talt om at bygge 10 GW havvind i den danske del af Nordsøen. Derfor ansøgte Esbjerg Havn om mere plads.

Oprindeligt søgte Esbjerg Havn om en endnu større udvidelse. Men da udsigterne til godkendelse af den samlede udvidelse trak ud, så udskilte Esbjerg Havn en del af projektet i en ny ansøgning, som altså nu er blevet godkendt.

Video her

Konkurrence mindre problem end kapacitet

Ifølge Dennis Jul Pedersen bliver den største udfordring de kommende år at skaffe nok havnekapacitet. Det kan blive en alvorlig flaskehals, medmindre havne i hele Europa får sat fart på udvidelserne.

”I Esbjerg er vi nogle af de første til at udvide. Og vi vil gøre, hvad vi kan for at undgå at være dem, der står i vejen for den grønne omstilling, fordi vi ikke har kapacitet nok,” siger han.

Andre havne i Europa er også i gang med at investere. I Amsterdam er de ved at bygge en installationshavn, og i Skotland er der også udvidelser på vej.

Men både i Tyskland og Holland har de samme udfordringer som i Danmark. Det er svært at udvide, fordi det er svært at finde plads. Og det er svært at få tilladelser.

”Jeg er sikker på, at vi kan nå at producere nok vindmøller, så EU’s mål kan nås. Men skal resten af forsyningskæden følge med er der akut brug for mere plads og hurtigere sagsbehandling,” siger Dennis Jul Pedersen.

At der er efterspørgsel efter de nye kvadratmeter på havnen, er Dennis Jul Pedersen slet ikke i tvivl om. Godt 30 procent af det nye havneareal er allerede forhåndsbooket.

Udover den store mængde af havvind, der skal opstilles, er der ekstra behov for plads, fordi udviklingen går i retning af i højere grad at samle møller på havnene. Og det er ekstra pladskrævende.

Havneudvidelse mod øst

Havneudvidelsen er planlagt øst for de eksisterende arealer og flytter derved havnegrænsen helt hen til Vadehavet.

Esbjerg Havn bruger kun sand fra oprensningen af indsejlingen til arbejdet. Derved undgås klapning i en lang periode, og udvidelsen bliver så bæredygtig som muligt.

Allerede i november forventes Esbjerg Havn at modtage det første sand, som skal bruges til at udfylde det nye areal. I første omgang forventer havnen at modtage 230.000 m3 sand.

Udbygningen kommer oven i, at Esbjerg Havn de sidste 20 år allerede er vokset med flere end 2 millioner kvadratmeter.

Hele havneudvidelsen forventes at stå færdig i 2026.

Jan Hylleberg fra Wind Denmark er fortrøstningsfuld. Både i forhold til Esbjerg Havns rolle og i forhold til at nå EU’s samlede mål om havvind.

”Investeringen i udvidelsen på Esbjerg Havn er et fint eksempel på, hvad der skal til for at nå EU’s mål. Jeg tror på, at vi når det. Og jeg er overbevist om, at opsætningen af havvind i Europa frem mod år 2030 bliver med Esbjerg Havn i en central rolle. Jeg kan ikke se, hvorfor det ikke skulle lykkes. Der er faktisk et relativt lille antal havne, der kan levere det, som Esbjerg kan,” siger Jan Hylleberg.

Gå til oversigten