august 07, 2017

Tommerup: Danmark må kæmpe for sin førerposition på havvind

Cvcvcvcv

Har du spørgsmål?

Karin rix hollander

Karin Rix Holländer

Direktionssekretær

Selvom det globale marked for vindenergi vokser, kan vi ikke tillade os at slappe af og blive for selvtilfredse i Danmark, hvis vi vil fastholde vores position som internationalt center for havvind. Sådan lyder det fra CEO i MHI Vestas Jens Tommerup. Han fremhæver dog Esbjerg Havn som en stærk kompetenceklynge, der med al sandsynlighed fortsat vil spille en vigtig rolle for vind­industrien.

Danmark har i årevis prydet sig med titlen som internationalt midtpunkt for vindindustrien. I 2015 havde danske virksomheder således en markedsandel på cirka en tredjedel af al den kapacitet, der er tilsluttet nettet rundt om i verden – når vi ikke medregner Kina.

Og Danmark indtager en suveræn førerposition, når det drejer sig om havvind. Alle de havvindmøller, der blev installeret i europæiske farvande i 2016, kommer fra danske producenter, og ud af de i alt 1.567 MW, der blev tilsluttet det europæiske net, blev de 1.100 MW udskibet fra Esbjerg Havn.

Men der er ingen garanti for, at Danmark bliver ved med at være i front.

”Indtil nu har vi gjort det rigtig godt i Danmark. Men vi kan ikke tillade os at blive selvtilfredse. For uden innovation vil vi ikke kunne fastholde vores rolle som center for havvind,” siger Jens Tommerup, CEO i MHI Vestas.

Han beskriver en udvikling, hvor havvindindustrien for alvor går fra at være en lokal eller regional industri til at være global. Det betyder, at havvind i stadigt større omfang rykker ind på nye markeder uden for Europa, og at danske virksomheder konstant er i konkurrence med udenlandske spillere, eksempelvis fra nabolande som Belgien, Holland, Storbritannien og Tyskland.

”Set fra et dansk perspektiv har vi en stærk position. Men vi er hele tiden nødt til at pleje den. For vi bliver udfordret hver eneste dag,” siger Jens Tommerup.

Tommerup 2

Danmark ligger i front, når det drejer sig om havvind. Ud af de i alt 1.567 MW, der blev tilsluttet det europæiske net i løbet af 2016, blev de 1.100 MW udskibet fra Esbjerg Havn.

Kræver et lokalt marked

Ifølge CEO’en er det afgørende for havvindindustrien i Danmark, at der fortsat er et lokalt marked for havvind. Det er nemlig forudsætningen for, at vi kan holde på de specialkompetencer og den veluddannede arbejdskraft, der for eksempel var afgørende for, at MHI Vestas valgte at placere sit hovedsæde i Århus og fabrikker i både Nakskov og Odense, da det dansk-japanske joint venture blev etableret for cirka tre år siden.

Dertil kommer adgangen til testfaciliteter og nærheden til universiteter, som kan bidrage til den innovation, der er central for dansk vindsucces.

Jens Tommerup understreger vigtigheden af et tæt samarbejde mellem industrien og de politikere, der fastlægger rammevilkårene:

”Vi har et fælles ansvar. Derfor skal hele værdikæden omkring havvind og de offentlige institutioner og regeringen samarbejde. Vi skal sikre, at vi fortsat har et lokalt marked – i tillæg til et regionalt marked, som vi kan servicere fra Danmark.”

På vej mod en global industri

Når den danske dominans inden for havvind i stigende grad bliver udfordret, hænger det blandt andet sammen med, at havvindindustrien efterhånden er ved at brede sig ud over hele kloden.

En ny rapport fra den internationale brancheorganisation for vindindustrien, GWEC, beskriver, hvordan markedet for vindenergi er fortsat med at vokse i 2016 og nu omfatter mere end 90 lande.

GWEC forudser, at den globale vindkapacitet vil stige fra de nuværende knap 500 GW til over 800 GW i løbet af 2021, blandt andet på grund af en større udbredelse af havvind. Altså næsten en fordobling på bare fire år.

Og zoomer man ind på Europa, ser man den samme eksplosive vækst. Brancheorganisationen WindEurope forventer, at der i 2020 vil være nettilsluttet cirka 25 GW havvind. Det svarer også til dobbelt så meget som den aktuelle kapacitet på 12,6 GW.

Jens Tommerup er enig i, at havvind vil komme til at spille en større og vigtigere rolle i energiforsyningen i fremtiden. Den udvikling bliver blandt andet drevet af de prisreduktioner, som har trukket overskrifter det seneste år. Prisen for de hollandske havmølleparker Borssele 3 og 4 landede på kun 41 øre per kWh, og Kriegers Flak gennembrød 40 øre-grænsen og kom helt ned på 37 øre per kWh.

”Vi er naturligvis meget tilfredse med reduktionen i prisen for havvind. Den betyder, at vi er tæt på at være konkurrencedygtige i forhold til andre energikilder. Og det vil føre til flere investeringer i hele værdikæden,” siger Jens Tommerup.

Behov for klare målsætninger

For at fortsætte den positive tendens kræver det dog, at industrien kan se en stabil pipeline af projekter et godt stykke ud i fremtiden. Og så langt som den nuværende sigtbarhed rækker, er der udsigt til højt aktivitetsniveau:

”Vi ser en lovende udvikling i lande som Japan, Taiwan og USA, og vi tror på disse markeder,” siger Jens Tommerup og fortsætter:

”Men også her har vi brug for støtte fra de lokale regeringer – vi har brug for klar lovgivning og klare mål. Får vi det, vil vi også se investeringer i industrien og i hele værdikæden i form af lokale havne, lokale fartøjer og en masse lokal infrastruktur.”

Tommerup 1 0

Jens Tommerup ser også Esbjerg Havn som en vigtig aktør inden for havvind i fremtiden. Lige nu har virksomheden hele syv havvindprojekter, som skal udskibes fra havnen.

Esbjerg fortsat en vigtig aktør

Tilbage i Danmark, hvor havvindindustriens positive globale udvikling også betyder udfordringer, giver vores mange års erfaring med havvindenergi dog samtidig en række fordele i konkurrencen.

Jens Tommerup fremhæver blandt andet, at Esbjerg Havn er et af de vigtigste centre for havvind i Nordeuropa, fordi havnen tidligt valgte at fokusere på havvindindustrien og har opbygget mange kompetencer og best practices samt en meget stærk forsyningskæde.

”Fordi Esbjerg Havn er så effektiv og velfungerende, bliver det også økonomisk attraktivt at udskibe til havvindparker, der ligger langt væk. Måske også længere væk end Storbritannien, Tyskland, Belgien og Holland.”

Derfor ser Jens Tommerup også Esbjerg Havn som en vigtig aktør i fremtiden. MHI Vestas udvider lige nu i Esbjerg med nye lagerfaciliteter og faciliteter til for-montering af vindmøllekomponenter, og virksomheden har pt. syv havvindprojekter, som skal udskibes fra havnen. Desuden nævner CEO’en, at det ud fra et effektivitets­synspunkt ville give mening at flytte flere aktiviteter til Esbjerg – dog uden at der er konkrete planer på tegnebrættet.

Dermed ser det ud til, at Esbjerg – og Danmark – trods alt har gode muligheder for at holde fast i titlen som i hvert fald ét af de internationale midtpunkter for havvindindustrien. En industri, der ifølge Jens Tommerup bør blive ved med at vokse:

”Vi har bevist, at vi kan reducere prisen, og vi er i gang med at bevise, at vores forretningsmodel er pålidelig. Og det skal vi bare blive ved med. For sådan overbeviser vi regeringer og andre interessenter om, at havvind skal udgøre en endnu større del af energiforsyningen.”

Gå til oversigten