august 07, 2017

Tyra-projekt vil sikre mange arbejdspladser i Esbjerg

Tyra 1

Har du spørgsmål?

Karin rix hollander

Karin Rix Holländer

Direktionssekretær

Når genopbygningen af Tyra-feltet efter al sandsynlighed bliver bekræftet senere på året, vil det udfordrende ingeniørprojekt medføre, at mange arbejdspladser i Esbjerg-området sikres, anslår Mærsk Oils projektleder.

Genopbygningen af Tyra-feltet er et fascinerende projekt, som ikke bare har store økonomiske konsekvenser, men også rent fysisk kan få skoledrenge til at spærre øjnene op.

225 kilometer ud fra Esbjerg Havn ligger det aldrende Tyra-felt, der har produceret naturgas siden 1984. Nu skal det sættes i stand. Kridtlaget under feltet er sunket, i takt med at gassen i undergrunden er blevet produceret, og platformene er nu omkring fem meter tættere på havoverfladen, end da de blev bygget. Det medfører en risiko for, at en gigantisk bølge kan nå helt op og ramme selve platformen.

Først løftes de gamle topsides af, så forlænger man brøndene med cirka 13 meter, og endelig installeres de nye topsides. Dermed forøges afstanden ned til havoverfladen tilstrækkeligt til, at platformene kan fungere sikkert i de kommende årtier. En enkelt af platformene, den kombinerede proces- og beboelsesplatform på Tyra Øst, vejer 15.000 tons, eller hvad der svarer til 10.000 almindelige personbiler. Alene på grund af de enorme vægte, ligger der en stor opgave i at planlægge arbejdet og mobilisere skibe og kraner, der kan håndtere løfte- og transportopgaverne. Samtidig forventer Mærsk Oil at bruge omkring 1,5 millioner offshoremandetimer på at klargøre de eksisterende platforme til nedtagning og de nye til produktion, før gas- og oliestrømmene flyder i det nyistandsatte felt i 2022.

I lang tid var det uvist, om Mærsk Oil og partnerne i Dansk Undergrunds Consortium ville investere de krævede milliarder i genopbygningen af Tyra. Når det nu alligevel ser ud til at blive gennemført, skyldes det, at regeringen i marts indgik en aftale med Mærsk på vegne af Dansk Undergrunds Consortium, der muliggør fremtidige olie- og gasinvesteringer i den danske del af Nordsøen.

”Den endelige beslutning er ikke taget. Vi mangler for eksempel priser på at opbygge nye platforme. Men jeg er optimistisk”, siger Morten Hesselager Pedersen, der er ansvarlig for genopbygningen.

Betydningen af at genetablere Tyra er kæmpestor. I første omgang for Esbjerg, men på den længere sigt naturligvis også for resten af Danmark.

”Vi vurderer, at de nye faciliteter vil sikre flere tusinde arbejdspladser. Og de fleste vil afgjort ligge i Esbjerg”, siger Morten Hesselager Pedersen.

Tyra 4

Mærsk Oil forventer, at det vil sikre tusindvis af arbejdspladser at genetablere Tyra-feltet i Nordsøen.

Gigantisk opgave

Det er i forvejen et kæmpe projekt at bygge nye platforme og bytte topsides ud, der vejer fra 3.000 tons helt op til 15.000 tons. Og at det skal foregå 225 kilometer fra kysten, gør naturligvis opgaven mere kompleks, især i forhold til logistik og udførelse af marinebaserede aktiviteter.

Morten Hesselager Pedersen er dog rolig og fortrøstningsfuld.

”Vi har været på Nordsøen i 50 år og har stor erfaring med de fleste af projektets aspekter”, siger han.

Men en del af processen skal gøres for første gang, nemlig den såkaldte dekommissionering af eksisterende produktionsplatforme, altså fjernelsen af de eksisterende anlæg.

”Det har vi ikke prøvet før, og det faktum, at anlæggene er blevet modificeret gennem de sidste årtier i kraft af nye krav og behov, gør ikke opgaven lettere. I bund og grund blev platformene jo designet med henblik på installation og drift i højere grad end på nedtagning”, siger Morten Hesselager Pedersen. ”Og det gør operationen mere kompleks”.

Det betyder blandt andet, at der skal være beboelsesrigge til det mandskab, der skal klargøre nedtagningen og gøre de nye platforme klar til drift. Og så skal der bruges en mængde skibe. Både kranskibe, transportskibe og skibe til generel sikkerhedsovervågning, hvilket vil kunne mærkes i Esbjerg, hvor det vil give mere trafik og mere aktivitet på kajerne.

”Der ligger et kæmpe arbejde i bare at gøre platformene klar til at blive løftet væk. Før kranskibet kommer og løfter dem af, skal der udføres detaljeret ingeniørarbejde, og strukturen skal i visse tilfælde forstærkes, så platformen ikke bryder sammen under løftet”, siger Morten Hesselager Pedersen.

Tyra 1

Tyra-feltet er sunket, så platformene nu er fem meter tættere på havoverfladen, end da de blev bygget. Af sikkerhedshensyn er det derfor nødvendigt at genopbygge installationen.

Styrker forsyningssikkerhed

Men hvorfor overhovedet gøre sig alt det besvær?

Ifølge Morten Hesselager Pedersen kan både Mærsk Oil og den danske regering se muligheder i at få faciliteterne genetablereret. Mere end 90 procent af Danmarks naturgas kommer fra Tyra-feltet. Derfor ville det have nogle ret klare konsekvenser for hele Danmark, og landets forsyningssikkerhed, hvis Tyra blev lukket.

Med Tyra-feltet sikret fremover vil Danmark fortsætte med at være selvforsynende med gas i en lang række år ud i fremtiden, og vi vil være uafhængige af at hente gas fra det europæiske fastland.

”Men derudover vurderer vi også, at der stadig er mulighed for at udvikle feltet yderligere, og altså at vi kan skabe yderligere værdi”, siger Morten Hesselager Pedersen, der understreger, at det også vil give skatteindtægter til Danmark fremadrettet.

I forhold til Esbjerg vil projektet også gøre en stor forskel. Allerede i den tidligere projekteringsfase har de lokale firmaer medvirket, og dette forventes at forsætte gennem de næste år, når nedtagnings- og genopbygningsarbejdet skal udføres offshore.

Mærsk Oil regner med at investere omkring 500 millioner kroner årligt i driften af det nye Tyra-felt efter 2022.

”I driften af de nye faciliteter vil vi også få brug for lokal arbejdskraft, både fra egne medarbejdere og i høj grad fra leverandører”, konkluderer Morten Hesselager Pedersen.

FAKTA

Tidslinje

Slutningen af 2017

Endelig beslutning om genopbygningen forventes at blive taget. Mærsk Oil har tre partnere på projektet: Nordsøfonden, Shell og Chevron, der alle, som en del af Dansk Undergrunds Consortium skal bekræfte deres opbakning til investeringen.

2017-2019

Den store opgave med at få gjort platformene klar til at lukke produktionen ned og klargøre platformene til, at kranskibene kan hente dem. Kæmpe ingeniør- og konstruktionsmæssig opgave.

Fjerde kvartal 2019

Tyras produktion lukker helt ned. Allerede fra begyndelsen af 2019 begyndes nedlukningen, der sker trinvist med stort fokus på sikkerhed og operationel effektivitet.

2020

De seks nye topsides til brøndhoved- og stigrørsplatforme bliver færdige og sejles ud til feltet. Første topside løftes af og lægges på et transportskib, mens det nye installeres på den eksisterende jacket med forlængede brønde. Sådan fortsætter man, indtil samtlige seks topsides er blevet udskiftet.

2021

Installation af det nye procesanlæg og den nye beboelsesplatform. Beboelsen placeres 100 meter væk fra olie- og gas-installationerne af sikkerhedshensyn. I dag er proces og beboelse på både Tyra Øst og Tyra Vest samlet i ét modul.

2021-2022

De eksisterende proces-og beboelsesanlæg nedtages og bortskaffes i overensstemmelse med lovgivning på området. Platformen på Tyra Øst vejer 15.000 tons.

2022

Det nye Tyra-felt indvies, og gasproduktionen genoptages. Inden da er anlæggene klargjort, og der er udført omfattende træningsprogrammer, så medarbejderne er klar til at udnytte den nye teknologi og kan drive anlægget sikkert og effektivt.

Om Tyra

225 km vest for Esbjerg

Produktionsstart i 1984

90 produktionsbrønde

Reservoirdybde: 2.000 meter

Field area: 615,6 km2

Vanddybde: 42-46 meter

Danmarks største gasfelt

90 procent af Danmarks gasproduktionen behandles på feltet.

Drives af Mærsk Oil på vegne af DUC, et partnerskab mellem A. P. Møller - Mærsk (31,2 %), Shell (36,8 %), Nordsøfonden (20 %) og Chevron (12,0 %).

Gå til oversigten