COVID-19 har kunne mærkes på Esbjerg Havn, og krisen har betydet ændringer i arbejdsgange og helt nye løsninger for blandt andre Esbjerg Shipyard og Esvagt. Begge er dog sluppet for at afskedige medarbejdere.
Nedgang i økonomien, fyringer, hjælpepakker, afstand, afspritning og nye måder at gøre tingene på har været hverdagen hos de fleste danske virksomheder siden marts måned. Og virksomhederne på Esbjerg Havn er ingen undtagelse.
Men generelt har skibene ikke ligget stille i havnen, og virksomhederne har arbejdet hårdt for at få hverdagen til at køre og beholde deres medarbejdere.
Ingen fyringer eller strandede medarbejdere
Rederiet Esvagt, der leverer sikkerhed og support til søs, har været ramt af hele to kriser i år. Covid-19 og oliekrisen. Som et rederi, der har mange olie- og gaskunder, har oliekrisen betydet en nedgang i kunder, nedsat omsætning og skibe uden beskæftigelse.
Det endte dog med at være held i uheld, at skibene manglede opgaver. For medarbejderne kunne under nedlukningen ikke komme fra A til B med fly.
”Nogle af vores offshore-medarbejdere, der mønstrer langt hjemmefra, fx de som bor i Danmark og mønstrer i Norge, kommer ofte frem og tilbage via fly. Men på grund af corona-krisen har det ikke været en mulighed. Derfor har vi i stedet brugt de skibe og mandskab uden beskæftigelse til at sejle vores folk ud og hjem. På den måde har vi undgået, at vores folk er strandet ombord på et skib, som det ellers har været tilfældet mange steder ude i verden,” forklarer Nick Vejlgaard Ørskov, der er HR-chef i Esvagt.
Som en positiv konsekvens heraf, har Esvagt undgået fyringer af deres mere end 1.000 medarbejdere, og de har først for nylig gjort brug af regeringens hjælpepakker. Det har været muligt, fordi alle på landsiden er gået ned i løn, og for søfolkene vil der ikke være lønstigninger før næste år.
”Vi er glade for, at vi har kunne beholde alle vores medarbejdere. Og jeg ved, at vores offshore medarbejdere har været stærkt tilfredse med, at de er kommet hjem til aftalte tid, fordi vi har kunne løse udfordringerne forbundet med den manglende flytransport,” siger Nick Vejlgaard Ørskov.
Ser positivt på tingene
Selvom de to kriser har været og er en hård udfordring for Esvagt, ser Nick Vejlgaard Ørskov lyst på tingene.
”Vi er kommet ud med skindet på næsen, og vi er fortsat positive, for vi har stadig fornuftige kontrakter på både olie, gas og vind. Men der er stykke vej, til vi er tilbage på de tal, vi havde forventet. Samtidig er der vækstpotentiale, da vi får tre nybygninger, hvoraf den ene bliver leveret senere i år og de sidste to i 2021. Det er tre SOV’er, der skal sejle i havvindmølleparker i engelsk og hollandsk sektor, og som kræver en større besætning end ERRV-skibene. Det betyder, at de kommer til at skabe mere end 100 nye arbejdspladser,” siger Nick Vejlgaard Ørskov.
Esvagt følger fortsat restriktioner i forhold til COVID-19 med afstand, håndvask og de forskellige restriktioner, der er på de forskellige kunders skibe; temperaturmåling, testning og karantæne.
”Vi fortsætter med at passe på, og jeg tror, vi er bedre rustet til en ny bølge, fordi vi har noget erfaring. Men det er svært at forholde sig til, hvad der kan ske. Ingen havde jo forudset corona eller de scenarier, det er endt med,” siger Nick Vejlgaard Ørskov.
En helt ny salgs-strategi
Heller ikke hos skibsværftet Esbjerg Shipyard har krisen været til at komme udenom. Alligevel har værftet haft travlt – bare på en helt ny måde. Restriktioner på mange af de store skibe har nemlig gjort, at de ikke vil have Esbjerg Shipyard ombord, og derfor har virksomheden i stedet arbejdet hårdt på selv at opsøge kunder.
”Vi har arbejdet dobbelt så hårdt på salgssiden og på den måde fået nye kunder ind. Så selvom vi har været ramt af krisen, har vi fået hverdagen til at fungere ved at fokusere på opsøgende salg. Det har også betydet, at vi ikke har afskediget eller sendt medarbejdere hjem her på havnen,” siger Kjeld Vogt, der er direktør i Esbjerg Shipyard.
Esbjerg Shipyard hjælper kunderne med blandt andet nybygning og reparation og arbejder med alt i aluminium, rustfri og sort stål. Salgsarbejdet under COVID-19 har blandt andet resulteret i, at virksomheden nu bygger altaner til brug oppe i byen.
”Det er jo også stål – og det er noget helt nyt, som har været spændende at prøve kræfter med. Nød lærer jo som sagt nøgen kvinde at spinde,” siger Kjeld Vogt.
Som alle andre virksomheder har Esbjerg Shipyard haft stort fokus på håndvask, afspritning og at holde afstand, og det er noget, der ikke bliver lempet på foreløbigt. Forudsætningen for at komme ordentlig igennem en mulig opblusning af COVID-19 er netop at blive ved - med at passe på og med at opsøge nye kunder.
”Vi er blevet enige om, at det opsøgende salgsarbejde ikke må stoppe her. Men vi skal naturligvis kun tage så meget ind, at vi selv kan følge med,” siger Kjeld Vogt.
Gå til oversigten