november 30, 2018

Horns Rev 3 forventes klar før tid

Web5 1

Har du spørgsmål?

Karin rix hollander

Karin Rix Holländer

Direktionssekretær

Selvom den officielle melding hedder 2020, ventes Horns Rev 3 klar allerede i maj 2019. Der er blevet spist ’halfwaycake’, fordi halvdelen af møllerne nu er sat op. ”Det er enestående at være med til sådan et projekt, der peger ind i fremtiden,” siger projektdirektøren.

”Tak for kage,” siger en glad mand i neongult arbejdstøj højt med et stort smil.

Vi er ombord på Brave Tern, et installationsskib fra Fred. Olsen, der er ankommet til Esbjerg Havn aftenen før. Skibet ankom direkte fra Horns Rev 3-parken, hvor fire møller lige var blevet installeret. Allerede her næste formiddag står tre mølletårne klar på dækket af skibet, mens det sidste tårn på 334,5 tons svæver hen over dækket foran os.

Kagen, der bliver takket for, er ’halfwaycake’. 26 møller ud af de 49 står nu klar. Selvom vinden har drillet i efteråret forventer Vattenfall, at parken står færdig i god tid inden 2020, hvor parken efter aftale med den danske stat senest skal stå færdig.

”Generelt går det godt med fremdriften i installeringen, så vi håber på at kunne overlevere parken i maj,” siger Martin Zappe.

Han er Vattenfalls projektdirektør på Horns Rev 3. Vattenfall havde egentlig håber at være endnu hurtigere færdige, men vinden har drillet lidt, og status lige nu er, at 49 fundamenter er klar, 26 turbiner på plads og kabellægningen klargjort til 11 møller.

”Vi bruger meget tid på vejret i øjeblikket,” tilføjer han med et lidt træt tonefald. Blæser det over 12 sekundmeter, så kan møllerne ikke sættes op på sitet.

Horns rev 1

Først flyttes de fire tårne over på skibet og boltes med det samme fast. De skal sænkes ned med centimeters præcision.

Øger vind-el med 12 procent

Første turbine blev monteret 19. juli kun fire dage efter tidsplanen, men september havde meget blæsevejr. Vattenfall ville gerne have været helt færdig med installeringen i år, men det kniber.

Det ændrer dog ikke på, at Danmark snart med ét slag vil øge sin elmængde fra vind med 12 procent, når Horns Rev 3 indvies. Parken vil dække det årlige elforbrug i 425.000 danske hjem, og det er første gang i fem år, at der bygges en ny, stor havmøllepark i Danmark.

”Danmark får nu en markant større elproduktion fra vindmøller. Det er et stort skridt i udviklingen af offshore vindenergi, som har bragt prisen på vindmøllestrøm ned, og de næste vindmølleparker bliver jo blot endnu billigere,” siger Martin Zappe.

Vattenfall er nu den største udvikler af havvind i Danmark og vil investere mere end 20 milliarder i Danmarks grønne omstilling frem mod 2022. Ud over Horns Rev 3 skal Vattenfall opføre de kommende kystnære havmølleparker Vesterhav Syd og Nord ved Søndervig samt Kriegers Flak i Østersøen.

Web1 2

Efter tårnene er placeret, skal de fire naceller flyttes over på dækket af skibet. Hver af dem vejer 380 tons.

En nacelle kom forbi

På skibet føres vi rundt iført behørigt sikkerhedsudstyr. Vi tager et kig ind i de netop monterede mølletårne, der står rakt op på dækket, men boltes fast med et par hundrede bolte i bunden. En nacelle svæver nu lydløst forbi, og de 380 tons glider stille ned på sin plads, mens fotografens klik fra kameraet er den klareste lyd.

På kajen køres næste nacelle i stilling og inden døgnet er omme, så er 12 møllevinger også på plads på dækket, så skibet ved solopgang kan sejle de 20 kilometer ud mod mølleparken og sætte fire yderligere møller op.

Sådan en rundtur fra lastning til ankomst igen med fire møller klares på 7-9 dage. Med mindre vejret driller.

Senior Project Manager Morten Schrøder kigger tilfreds rundt på dækket, hvor der stables og gøres klart. Vejret er lige nu godt til arbejdet.

Han arbejder for firmaet A2Sea, som står for at bringe møllerne fra havnen og ud til sitet, og det var ham, der stod bag kagen, der blev takket pænt for.

Logistikudfordringen ved at bringe møllerne til havs er til at få øje på, og sådan en transport skal bestilles mindst 12 måneder i forvejen.

Morten Schrøder er glad for at være en del af projektet.

”Det her er et fascinerende byggeri. Det er stort, dansk og udfordrende. Blandt andet på grund af en svær havbund derude. Men det er grundlæggende meget tilfredsstillende at være en del af en branche, der skaber grøn energi,” siger han.

187 meter fra vingespids til havet

Det var tilbage i 2015, at Vattenfall fik koncessionen på opførelsen og driften af Horns Rev 3. Med en kilowattpris på 77 øre pr. kWh, der dengang var rekordlav, slog de konkurrenterne af banen.

Martin Zappe er også begejstret. Før han kom til Vattenfall for seks år siden, byggede han tunneler og broer. Nu håndterer han MHI Vestas V164 på 8,3 MW-møllen, som er en af verdens kraftigste serieproducerede vindmøller.

”Jeg er ikke nogen stor mand, men jeg elsker store projekter. Det er som stort legetøj. Jo større, jo bedre,” siger Martin Zappe med et grin.

En ting er de store møller med 187 meter fra bund til øverste vingespids. Det er højere end det højeste punkt på landjorden i hele Danmark.

Men den drengede fascination er trods alt ikke det vigtigste for Martin Zappe. Det er perspektiverne i projektet, der for alvor gør ham stolt og engageret.

”Det er fascinerende at kunne bidrage til en historisk energitransition, som finder sted i disse år i Danmark. Vi kan nu kigge ind i en bæredygtig udvikling er jeg stolt af og beæret over at være en del af det. Det er enestående at være med til sådan et projekt, der peger ind i fremtiden,” siger han.

Web3 0

På dækket er alt bygget op efter at skulle transportere netop den mølletype, som skibet sejler med. I dette tilfælde MHI Vestas V164 på 8,3 MW.

Martin Zappe er imponeret af Esbjerg

Samtidig er han også imponeret over Esbjerg. Havvind er en ny industri, der er opstået på få år, og har krævet gigantiske investeringer og forandringer. Blandt andet på havnene.

”Det er fascinerende at se, hvad den her industri har gjort for Esbjerg og omvendt. Havnen er udviklet forbilledligt, så der er gode pre-assembly- og havnefaciliteter. Esbjerg er jo en forholdsvis lille by sammenlignet med Rotterdam for eksempel, men der er et kæmpestort commitment i byen,” siger han.

Havvind har også betydet en fundamental forandring af Vattenfall, der satser stort på havvind og har mere på vej i Danmark.

Planen er, at vindmølleparkerne Vesterhav Nord og Vesterhav Syd skal være i drift inden udgangen af 2020, mens Kriegers Flak på Østersøen tages i brug inden udgangen af 2021.

”Det er ikke mange år siden, vi begyndte at arbejde med havvind, men Horns Rev 3 er vores største enkelte investering og hjælper på vores portofolio,” siger Martin Zappe.

Vattenfall var et af de første firmaer til at lave et støttefrit projekt og har siden vundet endnu et på forventet markedspris.

”Vi er en del af den subsidiefri fremtid,” siger Martin Zappe.

Web4

Brave Tern er navnet på skibet, der transporterer mølletårne, naceller og vinger ud til sitet, hvor de bliver sat op og bliver en del af Horns Rev 3.

Russisk, irsk og en hjertelig tone

Tilbage på skibet Brave Tern tales der russisk, filipino, irsk og en række andre sprog af mændene i de gule dragter. Der grines og tales i en hjertelig tone på tværs af nationaliteten.

Vejret er klaret op fra tåge til blå himmel. 25 kilometer fra havnekajen er 26 turbiner ved at blive testet, kablerne tjekkes og i løbet af kort tid laves den første power test. Morgenen efter sejlede skibet som planlagt ud med fire møller mere.

Web5 1

Nu står over halvdelen af møllerne klar på sitet. Møllen er MHI Vestas V164 på 8,3 MW, der er verdens kraftigste serieproducerede mølle.

Hvis du er interesseret i mere information om Horns Rev 3, så kan du finde en grafisk visualisering af opførelsen her.

Gå til oversigten